Penampilan sulung Lotus Exige Sport 350 Roadster di Geneva 2016 – lebih ringan 40 kg berbanding Coupe

Lotus-Exige-350-Sport-Roadster-7-e1456892854773_BM

Selepas pengenalan Lotus Exige Sport 350 Coupe, Lotus memilih Geneva Motor Show tahun ini untuk membuat penampilan sulung versi tanpa-bumbung 350. Lotus Exige Sport Roadster menggantikan Exige S Roadster, memberikan lencana ‘Sport’ seperti Elise Sport dan Elise Sport 220.

Menjadi resmi Lotus, ringan merupakan perkara asas yang pertama dalam setiap penghasilan kereta mereka. Exige Sport 350 Roadster dibina lebih ringan dari model Coupe (1,125 kg). Ini dapat dilakukan dengan penggunaan komponen yang lebih ringan yang dipasang pada kereta ini termasuk roda aloi forged serta cakera brek two-piece berliang dan ditebuk.

Kebanyakkan komponen pada badan seperti tailgate belakang, liang kemasukan udara sisi, tempat duduk diperbuat dari bahan gentian karbon. Carbon Aero Pack turut dilengkapi pada merangkumi spiltter hadapan, sayap belakang dan diffuser belakang yang juga dibuat dari material gentian karbon. Berat keseluruhan kereta ini ditimbang hanya seberat 1,085 kg, 40 kg lebih ringan dari versi Coupe.

Untuk kelengkapan mekanikal, ia masih lagi sama seperti 350 Coupe. Kereta ini dijana enjin 3.5 liter V6 Supercharged, membekalkan sejumlah 345 hp pada 7,000 rpm dan tork maksima 400 Nm pada takat 4,500 rpm. Kuasa dihantar sepenuhnya ke gandar belakang menerusi dua pilihan kotak gear enam-kelajuan automatik atau enam-kelajuan manual.

Roadster ini berkemampuan memecut dari sifar km/j ke 60 bs/j (97 km/j) dalam masa 3.7 saat, lebih pantas 0.1 saat berbanding Coupe tetapi kelajuan maksima dihadkan lebih rendah untuk memastikan bumbungnya tidak tercabut jika dipasang.

Seperti juga Coupe, banyak kelengkapan opsyenal yang boleh dipilih untuk Roadster ini termasuk tema warisan Lotus yang menampilkan tempat duduk sport yang lebih ringan, panel pintu dengan warna kuning Tartan dan kemasan dalaman balutan kulit atau Alcantara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required