Lotus Exige Sport 350 tiba di M’sia tidak lama lagi?

Screen Shot 2016-03-15 at 4.05.31 PM

Selepas memperkenalkan Lotus Evora 400 pada hujung Januari lalu, Lotus Malaysia dilihat mahu mengekalkan momentum perjalanan mereka di dalam industri ini dengan melancarkan model baharu. Terbaru, menerusi Facebook, Lotus Malaysia seakan memberikan petanda bakal memperkenalkan Exige Sport 350 baharu ke pasaran tempatan tidak lama lagi.

Lotus Exige Sport 350 pertama kalinya melakukan penampilan perdana pada Disember 2015, bagi menggantikan Exige S. Seperti mana Elise Sport dan Elise Sport 220, Exige turut menggunakan nama ‘Sport’ bagi model baharu ini.

Nama bukan setakat satu-satunya perubahan yang dilakukan pada Exige Sport 350. Sebaliknya jentera ini juga 51 kg lebih ringan berbanding model sebelumnya iaitu pada 1,125 kg. Ia didorong oleh penggunaan komponen yang ringan termasuk panel pintu but, bateri dan sebagainya.

Exige Sport 350 dijanakan oleh enjin 3.5 liter supercharged V6 yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 345 hp pada 7,000 rpm dan tork 400 Nm pada 4,500 rpm, sama seperti Exige S. Ia juga digandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan, dan Exige Sport 350 juga mampu mencatatkan masa 3.9 saat bagi pacuan dari 0-100 km/j dan kelajuan maksimum sehingga 274 km/j.

Namun bagi sesiapa yang inginkan transmisi automatik enam-kelajuan (dengan pedal penukar gear), bagi pacuan 0-100 km/j hanya mengambil masa 3.8 saat. Walau bagaimana pun, kelajuan maksimumnya hanya boleh mencapai 261 km/j dan ia juga 5 kg lebih berat berbanding manual.

Pengurangan beratnya juga telah memberikan peningkatan pada pengendaliannya. Malah ia juga diterapkan dengan peredam yang lebih teguh dan geometri yang disemak semula bagi penggayaan aerodinamik jentera ini (mampu menghasilkan 42 kg downforce pada 160 km/j) yang membolehkan Exige Sport 350 ini mencatat rekod pemanduan di litar Hethel sekitar 1 minit 29.8 saat, iaitu 2.5 saat lebih pantas berbanding model sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required