Mercedes-Benz A250 Motorsport Edition – RM257k

Mercedes-Benz A-Klasse (W 176) 2015Mercedes-Benz A-Class (W 176) 2015

Boleh dikatakan Mercedes-Benz merupakan jenama premium yang aktif melancarkan model baharu sejak kebelakangan ini. Apatah lagi selepas jenama ini mencatatkan jualan yang cukup memberangsangkan, malah mendahului segmennya, di pasaran tempatan. Beberapa hari lalu, Mercedes-Benz Malaysia telah memperkenalkan dua model pemasangan tempatan (CKD) bagi varian W205 C-Class iaitu Mercedes-Benz C 180 Avantgarde Line dan Mercedes-Benz C 300 AMG Line.

Terbaru, Mercedes-Benz A 250 Motorsport Edition baharu pula menyusul di pasaran tempatan. Dijual pada harga atas jalan RM256,888 (tanpa insurans), varian istimewa ini didatangkan ke Malaysia dengan jumlah unit yang sangat terhad. Jadi sesiapa yang ingin memilikinya, cepat-cepatlah membuat tempahan.

Pada dasarnya, A 250 Motorsport Edition memiliki pertambahan gaya dan elemen aerodinamik daripada varian W176 A 250 Sport, yang dijual pada harga RM238,888. Jadi pertambahan kos sebanyak RM18k adalah melibatkan elemen seperti skim warna hijau pada beberapa bahagian badan luaran seakan warna rasmi pasukan Mercedes-AMG PETRONAS Formula 1. Selain itu, pakej Aerodinamik termasuk menampilkan aero flics pada bahagian hadapan dan belakang serta sayap belakang yang besar.

Bukan itu sahaja, rim aloi AMG pelbagai-jejari 19-inci turut ditampilkan, iaitu lebih besar daripada A 250 Sporty yang hanya 18-inci. Sebagai tambahan, Motorsport Edition juga menerima kit Night Package, yang menampilkan kekemasan belt-line hitam berkilat.

Di bahagian kabinnya, A 250 Motorsport Edition menggantikan kekemasan AMG Line berwarna merah yang ada pada A 250 Sport pada warna hijau. Malah tempat duduk sport upholstery dengan material kulit pula berwarna hitam dengan gentian mikro Dinamica bersama jaluran hijau. Jahitan berwarna hijau mula diterapkan pada material kulit yang menutupi papan pemuka, roda stereng dan panel pintu.

Selain itu, A 250 Motorsport Edition dengan varian A 250 Sport memiliki banyak persamaan antara satu sama lain. Pada bahagian luaranya, kedua-duanya ditampilkan dengan lampu utama LED Prestasi Tinggi, gril radiator berlian dengan kepingan krom dan penggayaan AMG Line. Manakala persamaan di bahagian kabin pula ialah kedua-duanya turut ditampilkan dengan sistem media Audio 20 CD, skrin paparan lapan-inci, kamera undur dan sistem Bantuan Parkir Aktif.

Sama seperti A 250 Sport, A 250 Motorsport Edition turut dijanakan dengan enjin 2.0 liter empat-silinder pengecas turbo, yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 221 hp dan tork 350 Nm. Ia juga dipadankan dengan transmisi automatik klac-berkembar 7G-DCT yang dipertingkatkan, mampu memacu jentera ini dari 0-100 km/j dalam hanya 6.4 saat (sebelum ini 6.6 saat) dan kelajuan maksimum pula 240 km/j. Suspensi sport talaan-AMG juga turut ditampilkan.

“Ia hanya boleh didapati dalam jumlah unit yang sangat terhad untuk memperingati kejayaan yang dicipta oleh pasukan Mercedes-AMG Petronas Formula 1, malah Motorsport Edition yang sangat istimewa ini adalah bagi penggemar sukan lumba di Malaysia,” ujar Mark Raine, Timbalan Presiden Jualan dan Pemasaran Kereta Penumpang, Mercedes-Benz Malaysia.

A 250 Motorsport Edition didatangkan dengan pilihan warna Cirrus White, Cosmos Black, Polar Silver dan Mountain Grey.

Mercedes-Benz A 250 Motorsport Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required