SPYSHOT: Toyota C-HR di Turki; mungkin bakal diproduksi di China dan Thailand pada masa hadapan?

Toyota-C-HR-Turkey-1_BM

Model yang dikatakan bakal menggugat pasaran Honda HR-V, Toyota C-HR yang tampil buat pertama kali dalam bentuk produksi sebenar di Geneva Motor Show 2016 awal bulan ini, kini dilihat di Turki. Ketika dipamerkan di Geneva, C-HR diletakkan diatas platform tertutup, dimana tiada siapa pun yang dapat melihat kereta tersebut dalam jarak yang sangat dekat.

Dua buah C-HR yang dijumpai di Turki ini menampilkan dua warna yang sama sekali berbeza dengan yang dipamerkan di Geneva tempoh hari (perak dan hitam). Kereta yang pertama berwarna merah dengan bumbung putih, dan sebuah lagi berwarna putih sepenuhnya. Kedua-dua buah kereta dilengkapi dengan set roda lebih kecil berbanding kereta yang dipamerkan di Geneva yang menggunakan set roda bersaiz 18-inci. Kereta yang berwarna putih juga dilihat tidak mempunyai lampu hadapan dan belakang LED sepenuhnya, sebaliknya hanya menggunakan lampu hadapan projektor dan lampu belakang dengan mentol konvensional.

Toyota-C-HR-Turkey-4_BM

Produksi C-HR bakal bermula di kilang Toyota di Sarkaya, Turki (dipercayai tempat gambar ini diambil) dan Kilang Toyota di Miyagi, Jepun bermula musim luruh ini. Walaubagaimana pun, ada laporan mengatakan produksi H-CR mungkin akan dikembangkan ke kilang di Tianjin dan Guangzhou, China, serta Thailand bermula 2018 – mungkin pada masa tersebut C-HR akan mula di pasarkan dalam pasaran ASEAN.

Tiga unit janakuasa akan dilengkapi pada C-HR, termasuk versi hibrid yang kemungkinan akan diambil terus dari Prius baharu berkuasa 122 PS menggabungkan enjin petrol 1.8 liter dengan kecepakan haba maksimum 40%. Emisi karbon dioksida dinyatakan dibawah 90 gram setiap satu kilometer.

Turut ditawarkan pada C-HR ialah enjin petrol 8NR-FTS 1.2 liter turbo empat silinder yang diperkenalkan pada Toyota Auris facelift, berkuasa 115 PS pada takat 5,200 rpm hingga 5,600 rpm dan tork maksima 185 Nm bermula 1,500 rpm hingga 4,000 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan manual CVT automatik, dimana untuk varian CVT pembeli boleh memilih sama ada dengan pacuan semua roda atau memacu roda hadapan sahaja.

Untuk varian 2.0 liter, ia berkemungkinan besar menggunakan enjin 2.0 liter Dual VVT-i empat-silinder berkuasa 147 PS/187 Nm dan dipadankan dengan kotak gear CVT, sama seperti Corolla Altis terbaharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required