12595982_10154053115948910_1366197726_n

Satu lagi spyshot Proton Saga 2016 yang diterima, kali ini datangnya dari pembaca Sean Yeoh. Malah, ia kelihatan tidak sendirian kerana seakan ‘ditemani’ Honda Brio Amaze, model sedan bajet dari Honda yang terlebih dahulu memacu pasaran global.

Seperti mana yang pernah diceritakan dalam artikel sebelum ini, pada bahagian hadapannya kelihatan gril hadapan dua-bar, serta lampu utama yang dibentuk semula menampakkan lebih tiga-dimensi. Rekaan bampar juga kelihatan lebih agresif, dengan lampu kabus dan spoiler dagu seperti mana yang ada pada model baharu Proton yang lain (dari model Preve ke atas).

Malah garisan bumbung kelihatan lebih condong dari belakang menurun ke hadapan menampakkan pandangan yang lebih dinamik. Malah pemegang pintu baharu (dari Iriz) turut ditampilkan. Ia turut menggunakan tiang-C yang seakan membentukkan pintu belakang. Pada bahagian belakang juga nampak seperti diolah semula termasuk lampu tiga-dimensi dan kepingan plat nombor baharu.

Buat setakat ini, masih tiada perkhabaran rasmi mengenai perincian teknikal, namun Saga mungkin akan menggunakan enjin Iriz iaitu 1.3 liter VVT dan pilihan transmisi iaitu manual lima-kelajuan atau CVT. Malah Proton telah mengumumkan enjin 1.0 liter dan 1.2 liter tiga-silinder mungkin ditampilkan bagi model akan datang iaitu menjelang akhir 2017. Malah enjin 1.0 liter pengecas turbo juga mungkin ditampilkan.

Selain Saga, Proton Perdana 2016 baharu juga makin ligat diuji memandangkan tarikh pelancarannya makin menghampiri. Malah ia juga telah mula dibuka tempahan sejak pertengahan Februari lalu. CEO baharu Proton telah pun diumumkan, agaknya bilalah Perdana 2016 ini dilancarkan?