GALERI: Suzuki Ertiga Dreza kini dijual di Thailand

Suzuki_Ertiga_Dreza-2

Suzuki Ertiga facelift telah pun dilancarkan di Thailand bulan lalu, yang turut menampilkan varian Dreza. Malah ia turut dipamerkan dalam Bangkok Motor Show 2016 baru-baru ini.

Secara mekanikalnya, Dreza ada persamaan dengan Ertiga biasa, tetapi ia tampil dengan imej sedikit berbeza tetapi bahagian hadapannya tidak begitu kontra dengan Ertiga standard. Lampu utama besarnya tidak berubah, tetapi Dreza juga turut ditampilkan dengan gril besar dan corong udara yang lebar di bahagian bawah, kedua-duanya dilingkari kekemasan krom dan berbentuk-U. Ia juga ditampilkan dengan lampu nyalaan siang LED.

Pada bahagian belakangnya pula, Dreza ditampilkan dengan bampar dan wing yang unik, serta rim yang mempunyai rekaan lebih rugged. Malah badan Dreza juga disaluti warna eksklusif Pearl Twilight Violet.

Suzuki_Ertiga_Dreza-12

Diimport dari Indonesia, Ertiga dijanakan oleh enjin 1.4 liter dengan 92 PS dan tork 130 Nm. Ia turut dipadankan dengan kotak gear automatik empat-kelajuan – tiada manual untuk Thailand.

Kit tambahan bagi Dreza termasuklah butang kawalan audio pada roda stereng, dua speaker ekstra (tweeter), tempat duduk dua-tona (kuning langsat-kelabu berbanding sepenuhnya kuning langsat), pelarasan ketinggian untuk tempat duduk pemandu, kekemasan kayuan, pemegang pintu krom, meter suhu luar dan cermin sisi boleh laras dengan indikator isyarat.

Dua beg udara sebagai standard, dengan ABS dan EBD untuk Dreza, ia dijual pada harga 715,000 baht (RM81,150) di Thailand, 60,000 baht (RM6,809) lebih mahal berbanding Ertiga GL.

Suzuki_Ertiga_Dreza-19

Ertiga juga akan dilancarkan di Malaysia pada tahun ini dengan lambang Proton, iaitu hasil kerjasama antara Proton dan Suzuki. Proton telah mengumumkan model kerjasama pertama Proton-Suzuki akan memasuki produksi sebelum akhir 2016.

Pada Januari lalu, telah disahkan Ertiga bakal dieksport ke Malaysia dari Indonesia, dalam bentuk komponen terurai (knocked down) dan kemudian akan dipasang semula (CKD) mulai suku kedua (Q2) tahun 2016. Produksi bagi pemasangan ini pula akan bermula pada Mei ini dengan jumlah sasaran sebanyak 1,500 unit sebulan. Di Indonesia, Suzuki turut rebadged Ertiga untuk Mazda yang dipanggil VX-1.

Baca artikel penuh “Proton Ertiga” di sini.

GALERI : Suzuki Ertiga Facelift di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required