Toyota Sienta MPV 2016 – spesifikasi Indonesia bocor

Toyota-Sienta-1-e1456204801483

Spesifikasi untuk Toyota Sienta 2016 pemasangan Indonesia telah pun bocor dan disiarkan menerusi portal AutonetMagz, sebelum ia dipamerkan di Indonesia International Motor Show (IIMS) 2016 minggu hadapan. Ada perkhabaran turut mengatakan model pemasangan Indonesia ini adalah bagi pasaran Asia kerana ia memiliki perbezaan komponen berbanding dengan versi pasaran Jepun.

Sienta memiliki empat varian iaitu E, G, V dan Q. Kesemua model menerima padanan enjin baharu 2NR-FE 1.5 liter Dual VVT-i (sama seperti Avanza facelift) yang mampu memberikan kuasa 107 PS dan tork 143 Nm. Ia berbeza berbanding model JDM, yang dipadankan dengan enjin 2NR-FKE 1.5 liter VVT-iE Atkinson-cycle dengan kuasa 109 hp/136 Nm, dan juga pilihan varian hibrid dengan enjin 1NZ-FXE 1.5 liter Atkinson-cycle (74 hp/111 Nm).

Kuasa disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear manual atau Transmisi boleh laras berterusan (CVT). Namun model asas E hanya dipadankan dengan kotak gear manual sahaja, manakala varian spesifikasi tertinggi iaitu Q eksklusif hanya CVT.

IMG_20160326_150154

Sebagai standard, Sienta turut didatangkan dengan lampu utama projektor halogen dan roda keluli 15-inci dengan penutup plastik, pintu gelongsor manual, penghawa dingin manual, unit utama double-DIN dengan sambungan USB, AUX-in dan pemain CD/MP3, skim warna dalaman putih dan kuning cair di bahagian dalam kabin.

Namun bagi varian G, ia turut didatangkan dengan lampu kabus, rim aloi, pintu gelongsor elektrik, pengesan parkir, immobiliser dan sistem hiburan skrin sesentuh 5.6-inci dengan Bluetooth, Miracast dan Air Gesture. Manakala bagi varian V pula, ia dipadankan dengan sistem penghawa dingin digital dengan corong di tempat duduk belakang, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin dan pintu gelongsor elektrik.

Varian paling mahal iaitu Q pula dipadankan dengan lampu utama bi-LED larasan sendiri, aloi dua-tona, paparan pelbagai-info TFT 4.2-inci dan tempat duduk berwarna coklat gelap. Dan dijangka Sienta 1.5Q adalah lebih mahal berbanding Innova Q di Indonesia.

Bagi aspek keselamatan, ia didatangkan dengan dua beg udara dan ABS dengan EBD serta bantuan brek untuk semua varian. Tidak seperti model JDM, varian Indonesia tidak disertakan dengan Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC) dan Bantuan Mula Mendaki (HSA), juga tiada beg udara sisi dan tirai. Malah varian Indonesia juga tidak didatangkan dengan pilihan bantuan pemanduan Safety Sense C yang mengandungi sistem Brek Pra-pelanggaran, Kepekaan Pelencongan Jalan (Lane Departure Alert) dan Lampu Tinggi Automatik.

Toyota Sienta akan dipadang di kilang baharu PT Toyota Motor Manufacturing, Factory II di Karawang, Jawa Barat untuk pasaran Asia. Dianggarkan sebanyak 25,000 unit bakal dipasang dan 80% daripadanya adalah untuk pasaran domestik dan selebihnya bagi eksport. Toyota Sienta juga dikhabarkan akan dilancarkan di Malaysia pada Ogos ini dan iklan jualan yang dipaparkan dalam talian menyebut harganya bermula sekitar RM90,000.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required