Renault pembekal rasmi enjin untuk Kejohanan FIA Formula 4 Asia Tenggara yang akan bermula Ogos ini.

f4-sea-championship-2_BM

Renault telah dipilih sebagai pembekal enjin eksklusif untuk Kejohanan FIA Formula 4 Asia Tenggara (F4SEA) yang bakal bermula Ogos depan. Triple A, pihak yang bertanggungjawab mempromosikan kejohanan tersebut mengumumkan Renault Sport Racing F4R telah dipilih sebagai enjin rasmi yang bakal dilengkapkan pada semua jentera yang bakal bertanding.

Pusingan pertama Kejohanan F4SEA ini akan berlangsung pada 6-7 Ogos di Litar Antarabangsa Sepang, dengan jentera baharu yang direka khas berdasarkan undang-undang FIA dikuasakan dengan enjin baharu F4R ini. Enjin tanpa induksi paksaan tersebut direka berdasarkan enjin produksi 2.0 liter F4R, dengan kuasa yang dihadkan pada tahap 160 hp.

Enjin yang ringan tersebut telah pun diadaptasikan kepada spesifikasi teknikal siri kejohanan ini dengan menyasarkan penghasilan kuasa yang boleh diharap, stabil dan mudah diselanggara dalam suhu dan cuaca yang panas di Asia Tenggara.

f4-sea-championship-3_BM

Enjin tersebut juga telah menjalani ujian sejauh 3,000 km di litar Val de Vienne dan Magny-Cours dan juga ujian ketahanan makmal sejauh 8,000 km. Pihak Triple A juga mengatakan enjin tersebut turut telah diuji dalam cuaca panas di Sepang.

Pasukan perlumbaan dari Malaysia, Meritus.GP pula diberikan hak ekslusif sebagai penyedia servis kejuruteraan perlumbaan kejohanan tersebut. Musim F4SEA 2016 akan menampilkan enam pusingan dengan tiga perlumbaan setiap pusingan – empat dari pusingan tersebut akan berlangsung di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required