2017_Toyota_Prius_Prime_06_0981B83C4E79F1558857A8BEAD1854FC04384214_BM

Toyota telah mengumumkan akan melancarkan Toyota Connected,Inc, dengan kerjasama Microsoft untuk mengembangkan kemampuan mudah alih dan analisis data syarikat tersebut. Syarikat berkenaan akan berperanan sebagai hab data sains untuk operasi global Toyota, dan ia akan merangkumi pelbagai inisiatif, termasuk mobiliti.

Menggunakan kuasa data sains melalui teknologi Azure Microsoft, Toyota mensasarkan untuk “menginsankan pengalaman memandu” dengan membuatkan teknologi bersifat lebih disebalik tabir berbanding menguasai penggunanya.

Kerjasama baharu ini akan diketuai oleh Zack Hicks, Ketua Pegawai Esekutif Toyota Connected dan Ketua Pegawai Informasi di Toyota Motor Amerika Utara. “Toyota Connected akan membantu pelanggan kami daripada dibelenggu oleh teknologi. Ia akan membuatkan hidup menjadi lebih mudah dan membantu kita untuk kembali kepada sifat kemanusiaan,” kata Hicks.

“Dari servis telematik yang belajar dari kebiasaan dan pilihan anda, untuk menggunakan model berdasarkan harga insuran yang bertindak balas terhadap bentuk pemanduan sebenar, untuk menghubungkan jaringan kenderaan yang boleh berkongsi keadaan jalan dan informasi trafik, sasaran kami adalah untuk memberikan servis yang memudahkan kehidupan,” tambah beliau.

toy_hilux_sr5_150703p9519hr

Sudah tentu pemandu boleh untuk memilih servis sedemikian, sama seperti apa yang diperolehi oleh pengguna telefon pintar (contohnya aplikasi Google Now). Walau bagaimanapun, produk tersebut perlu membuktikan yang ia popular, dan ia mungkin akan menggalakkan penggunaannya dan yang paling penting, penerimaannya.

Toyota Connected akan berpangkalan di Plano, Texas, dan akan melancarkan dua mandat iaitu memberikan servis yang lancar dan kontekstual, serta menggunakan analisis data yang canggih untuk menyokong pembangunan produk untuk pelanggan, wakil jualan, pengedar, dan rakan kongsi.

Tidak dihadkan potensinya, syarikat tersebut juga akan membina kerjasama sedia ada bersama Microsoft untuk mempercepatkan proses penyelidikan dan pembangunan dalam menghasilkan solusi perhubungan antara kenderaan baharu.