IIMS 2016: Honda Civic baharu dilancarkan, hanya varian 1.5L Turbo yang ditawarkan

Honda_Civic_Turbo-2

Selepas Thailand, kini giliran Indonesia pula yang menerima kehadiran Honda Civic baharu, dan sedan penuh kacak ini telah pun diperkenalkan petang semalam di Indonesia International Motor Show (IIMS) 2016. Namun tidak seperti di Thailand, Civic generasi ke-10 yang diperkenalkan di Indonesia hanya ditawarkan dengan satu varian iaitu 1.5L Turbo. Tiada varian 1.8L NA diperkenalkan.

Civic Turbo ini dijanakan oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo dengan kuasa 173 PS dan tork 220 Nm dari 1,700 hingga 5,500 rpm. Enjin Euro 4 DOHC 16-injap empat-silinder ini dipadankan dengan kotak gear automatik Earth Dreams Technology CVT dengan pedal penukar gear di belakang roda stereng. Ia turut dilengkapi dengan suspensi hadapan topang MacPherson, dan belakang multi-links. Turut menggunakan rim 17-inci dua-tona yang dibaluti tayar 215/50, seperti mana di pasaran Thailand.

Hanya perbezaan yang kelihatan pada model Civic Turbo spesifikasi Indonesia ini ialah paip ekzos berkembar. Namun tiada perubahan pada sistem ekzos dan bentangannya – paip yang direka tidak ‘kelihatan’ – dan PT Honda Prospect Motor juga turut mendatangkan pemijak muffler untuk gaya yang lebih sporty.

Juga, selain loga “RS” yang digunakan di Thailand, Civic Indonesia juga turut menempatkan logo “VTEC Turbo” pada bahagian belakang. Pilihan sayap belakang Modulo juga kelihatan lebih pendek dan lebih halus. Tiada gril hitam ditampilkan.

Honda_Civic_Turbo-11

Civic Turbo di sini juga didatangkan dengan elemen standard termasuk lampu utama LED dan lampu nyalaan siang LED, penghawa dingin zon-tunggal (dua-zone di Thai), lapan-cara pelarasan berkuasa tempat duduk pemandu (tambah empat-cara pelarasan berkuasa bagi tempat duduk penumpang hadapan di Thai), kawalan penghidup enjin, lampu dan bilah pengilap cermin auto, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, kamera undur, kawalan kelajuan, brek parkir elektronik dan enam beg udara.

Bagi unit utama skrin sesentuh, dengan saiz tujuh-inci, juga berbeza dengan unit Civic Thai. Ia juga menampilkan sistem berasaskan Android, dengan sambungan MirrorLink untuk telefon bimbit pintar. Sistem itu juga memiliki smabungan USB, HDMI dan Bluetooth, termasuk navigasi.

Ditawarkan dengan lima pilihan warna dengan kekemasan dalaman semua berwarna hitam, Honda Civic Turbo baharu ini diletakkan pada harga Rp. 475 million (RM141,502) di Indonesia. Aksesori Modulo, termasuk kit badan juga turut ditawarkan. Negara Asia seterusnya yang bakal menerima kehadiran model ini sudah pasti ialah Malaysia.

GALERI: Honda Civic Turbo RS di Bangkok Motor Show 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required