SPYSHOT: Proton Saga 2016 pamer lampu belakang

20160412_095139

Pembaca kami, Rachel Ow dan Christopher Lim, telah menghantar foto spyshot Proton Saga 2016 bersama ‘abangnya’ Proton Perdana 2016, yang dirakam berhampiran dengan Pusat Kecemerlangan Proton di Shah Alam pagi tadi.

Imej Saga 2016 ini menampakkan rekaan yang lebih jelas bagi lampu belakangnya. Ia kelihatan lebih besar, dengan bentuk trapezoidal tiga-dimensi berbanding bentuk segitiga pada Saga sedia ada. Tidak seperti FLX, ia mungkin menggunakan lampu jenis-mentol konvensional berbanding LED.

Selain itu, cermin belakang juga lebih kontras berbanding model Saga sedia ada, bersama tiang-C. Menjadikan garisannya nampak lebih landai ke belakang, selain pemegang pintu seperti yang digunakan pada Iriz, turut kelihatan.

Buat setakat ini, masih tiada perkhabaran rasmi mengenai perincian teknikal, namun Saga mungkin akan menggunakan enjin Iriz iaitu 1.3 liter VVT dan pilihan transmisi iaitu manual lima-kelajuan atau CVT. Malah Proton telah mengumumkan enjin 1.0 liter dan 1.2 liter tiga-silinder mungkin ditampilkan bagi model akan datang iaitu menjelang akhir 2017. Malah enjin 1.0 liter pengecas turbo juga mungkin ditampilkan.

Selain Saga, Proton Perdana 2016 baharu juga makin ligat diuji memandangkan tarikh pelancarannya makin menghampiri. Malah ia juga telah mula dibuka tempahan sejak pertengahan Februari lalu.

Malah bekas Pengerusi Proton, Tun Dr Mahathir Mohamad turut memberi, dalam penjelasan mengenai perletakan jawatan beliau dalam Proton, Perdana akan dilancarkan pada bulan ini. Walau bagaimana pun, pelancaran bagi Saga pula tidak dimaklumkan tetapi ia akan berlangsung sebelum hujung tahun ini, iaitu selepas Persona 2016 dilancarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required