Superbike Suzuki GSX-R akan dilengkapi turbo?

Suzuki-turbo-bike-patent-drawings1-e1460519078685_BM

Selepas kejayaan Kawasaki H2 dan H2R 2016 yang menampilkan teknologi enjin dengan induksi paksaan pada motosikal, Suzuki juga dikhabarkan mungkin akan menggunakan konsep yang sama untuk superbike GSX-R mereka seterusnya. Menurut laporan autoevolution, sebuah lukisan paten didedahkan menyaksikan sebuah motosikal sport dengan rekaan pada sistem kemasukan udara yang kelihatan bersedia bekerjasama dengan sistem induksi paksaan.

Enjin dengan induksi paksaan bukan perkara baharu bagi Suzuki. Mereka sebelum ini telah pun membina model XN-85 untuk pasaran pada era 80’an dengan dilengkapi enjin GSX 673 cc empat silinder sebaris DOHC dengan bantuan pengecas turbo, menghasilkan kuasa sejumlah 85 hp – dimana angka tersebut diabadikan pada namanya.

1983-Suzuki-XN-85-Turbo-e1460518210783_BM

Berikutan standard emisi yang semakin meningkat di serata dunia, kebanyakkan pengeluar sedang giat membina enjin yang lebih berkuasa dan efisien dengan kapasiti lebih kecil. Trend ini sedang berleluasa pada industri pembuatan kereta kini, dan mula menular pada industri motosikal.

Selain dari lukisan paten ini, tiada lagi maklumat ataupun pengumuman rasmi dari Suzuki berkenaan enjin dengan teknologi induksi paksaan untuk produksi motosikal jalanan. Khabar angin pada awal tahun ini juga menyaksikan gambar sebuah motosikal seperti Hayabusa dengan enjin 1,400 cc didesak dengan pengecas turbo, tetapi tiada lagi apa-apa berita kedengaran selepas itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required