Tempahan untuk Honda Civic dibuka, harga bermula RM120k untuk 1.8L dan RM140k untuk 1.5L turbo?

Civic_15RS-2

Setelah pelancarannya secara rasmi untuk pasaran Thailand dan Indonesia, Honda Civic generasi ke-10 dijangka bakal membuat kemunculannya di Malaysia pula selepas ini. Tetapi nampaknya belum sempat Honda Malaysia membuat apa-apa pengumuman, pengedar-pengedar di Malaysia sudahpun mengiklankan Civic serba baharu ini di laman jual beli Mudah.my.

Setelah menghubungi pengedar berkenaan untuk mendapatkan maklumat lanjut, kami diberitahu model tersebut dijangka akan dilancarkan pada Jun tahun ini. Dua unit janakuasa ditawarkan sama seperti pasaran Thailand iaitu enjin NA 1.8 liter SOHC i-VTEC berkuasa 141 hp/174 Nm dan enjin 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 173 hp/220 Nm.

Apabila ditanya berkenaan harga, model 1.8L dijangka dijual pada harga di bawah RM120k manakala untuk varian tertinggi 1.5 liter VTEC Turbo dijangka dijual pada harga di bawah RM140k. Harga ini hanya dijangkakan untuk masa sekarang, jadi untuk lebih kepastian kita perlu juga untuk menunggu informasi rasmi dari pihak Honda Malaysia sendiri.

2016-honda-civic-on-mudah-1

Jika Civic pasaran Thai dijadikan indikasi apa yang akan diterima untuk pasaran Malaysia, kami sebelum ini telah melaporkan empat varian telah dilancarkan pada pertengahan Mac lalu – dua varian turbo dan dua varian 1.8L NA. Harga bermula serendah 869,000 baht (RM98k) hingga 1.19 juta baht (RM134k). Varian tertinggi Turbo RS menerima roda aloi bersaiz 17-inci, lampu hadapan, nyalaan siang dan belakang LED, dua unit tip ekzos, dan juga bampar hadapan serta spoiler belakang yang lebih sporty.

Pada bahagian dalaman, varian tertinggi Civic di Thai dilengkapi dengan penghidup enjin kawalan jauh, roda stereng pelbagai fungsi dengan penukar gear, paparan tengah sistem infotaimen bersaiz 7-inci dengan hubungan Apple Carplay dan Siri Eyes Free, kamera undur, tempat duduk hadapan larasan berkuasa dan pelbagai lagi. Turbo RS turut dilengkapi dengan enam unit beg udara, ABS, EBD, BA, VSA, Bantuan Mula Mendaki dan juga sistem Honda LaneWatch sebagai ciri standard.

GALERI: 2016 Honda Civic Turbo RS di Thailand


GALERI: 2016 Honda Civic 1.8 EL di Thailand

GALERI: 2016 Honda Civic 1.8 E di Thailand

GALERI: 2016 Honda Civic dengan aksesori Modulo di Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required