JPJ ada kepakaran kesan kenderaan klon – KP

Clone-cars-03

Sebelum ini dilaporkan sebanyak 1,290 kenderaan klon bernilai lebih RM40 juta telah disita oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam operasi di seluruh negara sejak Januari tahun lepas.

Beberapa hari lalu, JPJ Selangor telah mengesahkan bahawa pihaknya berjaya mengesan dan menyita 164 buah kereta klon pelbagai model dengan nilai anggaran lebih RM2.5 juta sejak Januari lepas.

Semakin banyak kenderaan klon yang berjaya dikesan dan disita, menampakkan keberkesanan usaha yang dilakukan oleh pihak JPJ yang makin aktif membanteras aktiviti ini.

Hari ini, kenyataan mengenainya dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Sri Ismail Ahmad yang berkata JPJ mempunyai kepakaran untuk mengesan kereta klon, laporan Bernama.

Kebanyakan kereta klon yang disita ialah kereta yang dibawa masuk ke negara ini dari negara jiran termasuk Singapura dan sejak November 2014 hingga Mac 2016, JPJ menyita dan mengambil tindakan terhadap 1,535 buah kereta klon di seluruh negara.

“Ia ditawar dengan harga berbeza mengikut jenis kenderaan daripada sekitar RM12,000 (sebuah) berbanding harga pasaran sebenar sekitar RM100,000. Antara kereta mewah yang menjadi pilihan pembeli ialah Toyota Wish, Honda, Subaru, BMW dan Mercedes Benz,” katanya.

Beliau turut berkata sindiket menjual kereta klon biasanya akan menggunakan nombor pendaftaran yang sama dengan kenderaan jenis sama yang sah digunakan di negara ini tetapi menggunakan cukai jalan tidak sah.

“Apabila maklumat dalam sistem JPJ berbeza dengan maklumat yang terdapat pada kenderaan itu, kami akan menyita kenderaan itu di bawah Seksyen 64 (1) dan seterusnya mengeluarkan saman di bawah seksyen 108 (3) (e) dan 108 (3)(f) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” jelas beliau.

Ismail menasihatkan orang ramai agar tidak mudah tertipu dengan penjual kereta klon dan perlu merujuk kepada pihak berkuasa untuk langkah keselamatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required