New-DONGFENG-PEUGEOT-308-Sedan-2_BM

Jangan keliru, ini adalah Peugeot 308 sedan baharu dan bukan Peugeot 408. Peugeot masih belum mendedahkan spesifikasi sepenuhnya dan juga bahagian dalaman sedan segmen-C baharu ini, tetapi penampilan sulungnya akan dibuat pada separuh kedua tahun ini.

Model ini dihasilkan Peugeot dengan kerjasama rakan kongsinya dari China, Dongfeng. Ia adalah sebahagian dari pelan pembangunan strategik lima tahun PSA Group yang digelar “China: Blue Upper”. Satu-satunya maklumat yang didedahkan oleh Peugeot berkenaan sedan ini adalah, ia dibina berasaskan platform EMP2 iaitu platform yang sama digunakan pada 308 hatchback.

Sebelum ini model 308 sedan berada dalam bilik pameran bersama model 408 sedan di China. Oleh itu, 308 sedan menampilkan muka yang hampir seiras dengan model 308 hatchback. Berbeza dengan 408 sedan, ia diberikan rekaan muka yang lebih unik dan tersendiri dan sedikit panjang berbanding model 308 sedan terdahulu.

New-DONGFENG-PEUGEOT-308-Sedan-4_BM

Tetapi berbeza untuk model generasi baharu ini kerana 408 dan 308 hatchback adalah dibina dari asas dan rupa yang sama, konsep dari generasi sebelum ini nampaknya diterbalikkan dengan memberikan rupa yang unik dan tersendiri pada model 308 sedan. Dimensi 308 baharu ini belum lagi diumumkan, jadi tidak dapat dipastikan sama ada 408 sedan dan 308 sedan mempunyai saiz yang sama atau tidak.

Peugeot 308 sedan menampilkan bampar hadapan yang lebih sporty dengan liang kemasukan udara yang lebih besar pada setiap sisi. Rekaan pada gril hadapan adalah hampir seiras dengan rekaan pada SUV 2008 facelift, manakala pada bahagian belakang ia dilengkapi lampu dengan rekaan baharu sepenuhnya menampilkan rekaan tiga ‘cakaran’ dan kedua-duanya dihubungkan dengan kemasan hitam merentasi penutup but belakang. Begitu juga bampar belakang yang diberikan rekaan baharu sepenuhnya, menempatkan plat nombor pendaftaran pada kedudukan lebih rendah bersama diffuser dan tip ekzos.

Varian janakuasa dijangka akan diambil sepenuhnya dari model 308 hatchback pasaran China yang terdiri dari enjin turbo 1.2 liter tiga silinder THP dan juga enjin turbo 1.6 liter empat-silinder THP. Kedua-dua enjin ini akan dipadankan dengan transmisi yang boleh dipilih sama ada automatik atau manual.