Chery-Tiggo-7-01-e1461727954359_BM

Chery Tiggo 7 telah pun membuat penampilan sulungnya di Beijing International Auto Exhibition 2016. Model versi produksi hasil dari model konsep Chery TX Concept yang diperkenalkan pada tahun 2012 tersebut bakal masuk ke pasaran China pada Oktober tahun ini, lapor Car News China.

Menurut laporan berkenaan, Chery buat masa sekarang sedang membuat tranformasi jenama mereka dengan mensasarkan pasaran pengguna dari golongan yang lebih muda dan Tiggo 7 bakal memulakan langkah tersebut. SUV yang dipamerkan di Beijing ini hadir dengan dua warna berbeza iaitu merah dan putih.

SUV tersebut menampilkan gril hadapan dengan rekaan signatur terbaharu Chery dengan kemasan berwarna hitam. Tingkap-tingkap sisi juga dikelilingi dengan kemasan bersalut krom. Begitu juga kemasan pada bahagian bumbung, ia direka agak tinggi dan kelihatan seperti rel bumbung dan turut disalut dengan krom. Rekabentuk bahagian belakang juga agak menarik menampilkan pintu tailgate yang berlekuk dan disekalikan dengan lampu belakang.

Bahagian dalaman Tiggo 7 menampilkan rekaan yang ringkas. Konsol tengah agak menyerlah dengan kemasan merah disekelilingnya yang senada dengan kemasan kabin yang lain seperti di panel pintu dan tempat duduk. Papan pemuka juga sangat ringkas dengan pemadanan skrin sesentuh untuk sistem infotaimen di bahagian tengah dan diapit dengan dua liang penghawa dingin menegak. Roda stereng pelbagai fungsi tiga-jejari yang dilengkapi juga kelihatan tidak ‘serabut’. Beberapa suis dan satu unit tuil rotari kawalan diletakkan dihadapan tuil penukar gear.

Chery Tiggo 7 dikatakan akan dijana oleh enjin petrol empat silinder 1.5 liter turbo dan 2.0 liter NA. Chery juga dikhabarkan akan mengeluarkan Tiggo dengan varian hibrid dan elektrik sepenuhnya, tetapi maklumat rasmi belum lagi dikeluarkan oleh syarikat pembuat kenderaan dari China tersebut.