Toyota 86 Shooting Brake Concept didedah di Sydney

Toyota 86 Shooting Brake Concept

Toyota 86 Shooting Brake Concept

Model konsep Toyota 86 Shooting Brake telah didedahkan di Sydney oleh Tetsuya Tada, ketua jurutera global untuk Toyota 86. Prototaip tersebut telah direka dan dibangunkan oleh kumpulan Pereka Produk Toyota Australia dan dibina dengan tangan di Jepun di bawah pengawasan divisi kereta sport global Toyota.

Sebelum konsep fizikal kereta ini wujud, ketua pereka Toyota Australia Nicolas Hogios dan kumpulan perekanya dikatakan berdebat berkenaan perubahan rekaan yang perlu dilakukan pada coupe berkenaan. Hasil dari perdebatan tersebut menyaksikan coupe ini direka semula pada bahagian suku belakang dan bumbung sahaja.

“Bentuk badan keseluruhan kereta ini masih lagi sporty, kukuh dan bertenaga, tetapi ia lebih praktikal di mana bahagian bumbung belakangnya kini boleh memuatkan papan luncur, basikal atau pod penyimpanan untuk aktiviti hujung minggu manakala but yang mempunyai bukaan yang lebih besar membolehkan penyimpanan barang boleh dilakukan dengan lebih mudah,” kata Hogios. Tambahan pula, konsep Shooting Brake menawarkan ruang kelegaan kepala yang lebih baik untuk penumpang belakang.

Ketua jurutera, Tetsuya Tada terkejut dan segera mengambil rekaan tersebut, setelah seketika melihat model tanah liat berskala 1:3 konsep berkenaan semasa lawatannya ke Australia pada 2014. “Saya sukakannya dan saya mengatur agar takumi pembina prototaip kami yang pakar membina konsep Shooting Brake dengan tangan berdasarkan rekaan dari Australia berkenaan,” kata Tada.

“Kereta konsep ini berfungsi sepenuhnya, dan kereta sebenar telah pun diuji di litar ujian Toyota. 86 yang dibina dengan berat yang ideal dan stereng yang memberikan tindak balas terus memastikan kereta tersebut mengekalkan pengalaman pemanduan yang sama seperti model coupe dengan sedikit perasaan yang lebih neutral pada selekoh tajam di jalan kegemaran pemandu,” jelas ketua jurutera itu.

Menurut Brad Cramb, pengurus bahagian Toyota Australia untuk pemasaran nasional, konsep tersebut adalah opsyen untuk pasangan yang aktif atau keluarga yamg mahukan sesuatu yang lain untuk kereta kedua mereka. Walaubagaimana pun tiada lagi perancangan untuk memproduksi model ini secepat mungkin kerana Toyota masih dalam peringkat mengumpul maklum balas dari orang ramai berkenaannya.

“Setakat ini kami tidak mengatakan tidak, dan saya sangat berharap agar konsep ini menjadi realiti untuk diproduksi, ia adalah konsep yang jelas untuk menunjukkan semangat pada kereta Toyota adalah seronok untuk dipandu,” simpul Tada.

Toyota 86 Shooting Brake yang direka membolehkan kereta sport tersebut membawa barang dengan lebih mudah pada bahagian belakang, benar-benar seperti melahirkan kembali Toyota Corolla AE86 liftback yang turut memberikan praktikaliti serupa. Jadi adakah selepas ini Fujiwara Takumi boleh menggunakan kereta ini untuk membawa tauhu ke puncak bukit Akina?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required