toyota-fj-cruiser-01_BM

Toyota akhirnya mengesahkan SUV dengan rekaan retro (seperti model lagenda Toyota Land Cruiser BJ40) akan ditamatkan pada Ogos ini setelah berada dalam pasaran selama 10 tahun.

Model yang pada mulanya dibina untuk pasaran Amerika Utara tersebut, telahpun dihentikan penjualannya pada 2014 dengan kumpulan terakhir dijual dalam bentuk edisi peringatan Trail Teams Ultimate Edition, hanya terhad kepada 2,500 unit di Amerika Syarikat. FJ masih lagi dijual di pasaran lain seperti Timur Tengah dan Australia.

FJ Cruiser dibina berasaskan Land Cruiser Prado yang dipendekkan dan hanya ditawarkan dengan pilihan enjin tunggal V6 4.0 liter NA 1GR-FE yang turut menjana Toyota Tacoma dan Toyota Tundra. Kuasa pada enjin tersebut diperbaharui tahun demi tahun dengan jumlah terakhir dicatatkan pada versi pasaran Australia sekarang ini berjumlah 268 hp dan tork maksima 380 Nm.

FJ ditawarkan dengan pilihan pacuan dua roda dan empat roda. Untuk pacuan dua roda, ia dipadankan dengan roda kotak gear sama ada lima-kelajuan automatik atau enam-kelajuan manual, manakala untuk versi pacuan empat roda ia hanya hadir dengan kotak gear enam-kelajuan manual. Kelengkapan dan spsesifikasi juga turut berubah dari tahun ke tahun, dan versi terakhir FJ dilengkapi dengan ciri-ciri yang agak komprehensif.

Versi terakhir pasaran Australia juga menyaksikan FJ Cruiser dilengkapi dengan penderia parkir belakang, lampu kabus belakang, kaca privasi, kawalan kelajuan, penghawa dingin, roda stereng premium dengan suis kawalan audio, paparan pelbagai informasi, sistem audio dengan lapan pembesar suara, enam beg udara dan kamera undur dengan paparan pada cermin pandang belakang electro-chromatic.