Toyota-KDDI-Comms-Platform_BM

Toyota dan KDDI Corporation bekerjasama untuk mewujudkan platform komunikasi global. Platform tersebut akan membolehkan operasi jaringan komunikasi seluruh dunia menyokong hubungan pada kenderaan.

Toyota mensasarkan untuk membawa hubungan yang lebih luas kepada kenderaan-kenderaan keluarannya.
Untuk tujuan tersebut, platform komunikasi yang meluas dan kuat serta penggunaan modul data komunikasi (DCM) yang seragam adalah sangat diperlukan. Toyota akan membina DCM yang seragam sedemikian menjelang 2019 dan ia akan menjadi ciri standard pada “hampir semua kenderaan Toyota dan Lexus baharu yang dijual di Jepun dan Amerika Syarikat menjelang 2020,” sebelum “dipasang pada kenderaan untuk pasaran utama lain secara beransur-ansur.”

Untuk mencapai sasaran tersebut, dan untuk menyokong komunikasi antara DCM dan servis cloud, TMC dan KDDI akan bersama-sama merancang dan merekabentuk platform komunikasi global yang kemudiannya akan dibina dan dijalankan oleh Toyota.

2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_013

Toyota mengatakan dengan platform ini, DCM yang diseragamkan di peringkat global akan dihubungkan secara automatik dengan syarikat telco diberlainan negara. Berikutan perubahan pada sistem pembawa, DCM akan dihubungkan tanpa memerlukan servis roaming global. Status dan kualiti telekomunikasi berkenaan akan dipantau, dalam masa yang sama turut mematuhi undang-undang.

“Teknologi komunikasi diperlukan untuk hubungan pada kenderaan dan Toyota telah melakukan usaha dalam lapangan tersebut selama bertahun-tahun. Platform komunikasi global yang diwujudkan bersama KDDI ini akan membantu kami untuk menawarkan servis hubungan yang lebih stabil dan berkualiti untuk pelanggan di serata dunia,” kata Shigeki Tomoyama, pengarah urusan senior di TMC.

Dalam tempoh lebih 60 tahun, KDDI telah membina hubungan dengan lebih 600 syarikat telco di seluruh dunia. Berdasarkan hubungan sedemikian, Toyota dan KDDI akan bersama untuk memilih dan menambah baik jaringan di setiap negara untuk disepadukan kedalam platform tersebut.