Latin NCAP: Kia Picanto terima ‘0-Bintang’, Peugeot 208 jatuh ke 2-Bintang kerana tiada perlindungan sisi

Kia Picanto sekali lagi menunjukkan kelemahannya dalam siri ujian kemalangan dalam penilaian kereta baharu setelah Latin NCAP mengumumkan hatchback segmen-A buatan Korea tersebut sekali lagi menerima penarafan ‘0-Bintang’. Picanto pasaran Thai dan Indonesia yang kedua-duanya tidak dilengkapi beg udara, sebelum ini sudah pun menerima penarafan 0-Bintang yang sama pada ujian ASEAN NCAP.

Latin NCAP menguji varian paling asas yang dijual dalam pasaran rantau terbabit, yang sememangnya tidak dilengkapi dengan sebarang beg udara. Ketiadaan beg udara tersebut merupakan sebab utama Picanto menerima markah yang rendah dalam Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), kerana struktur badan keselurahannya dinilai sebagai stabil selepas ujian pelanggaran bahagian hadapan dilakukan.

Picanto juga hanya menerima 1-Bintang untuk Perlindungan Penumpang Kanak-Kanak (COP), kerana bacaan tinggi direkodkan pada patung dummy, tiada tali keledar tiga titik bahagian tengah belakang serta aturan pemasangan tempat duduk kanak-kanak yang salah.

Keputusan tersebut agak kontras jika dibandingkan pada Picanto seperti pasaran Malaysia – dilengkapi enam beg udara, kawalan kestabilan, tali keledar tiga point bahagian tengah belakang – yang menerima penarafan 4-Bintang pada ujian Euro NCAP dan ASEAN NCAP dan 5-Bintang pada ujian Program Penilaian Kereta Baharu Australiasian (ANCAP).

“Latin NCAP agak terperanjat kerana melihat pembuat kereta bertaraf global seperti Kia menawarkan model yang berjaya seperti Picanto dengan prestasi keselamatan yang teruk,” kata Ketua Setiausaha Latin NCAP Alejandro Furas.

Latin NCAP turut menguji semula Peugeot 208 dibawah protokol baharunya. Peugeot 208 yang dipasang di Brazil terbabit menerima penarafan 4-Bintang untuk AOP pada 2014, dimana ketika itu ujian pelanggaran sisi belum lagi diperlukan. Ujian terbaharu yang memerlukan ujian pelanggaran sisi diperlukan menyaksikan 208 hanya menerima penarafan 2-Bintang. Walau bagaimanapun hasil ujian untuk pelanggaran bahagian hadapan masih lagi kekal sama seperti tahun 2014.

Agensi tersebut turut menyatakan, 208 bukan sahaja tidak dilengkapi dengan beg udara sisi atau langsir, malah ia turut kekurangan struktur untuk menahan hentakan sisi pada pintu dan perlindungan pelvis pada bahagian dalaman pintu, seterusnya menyebabkan kelemahan keseluruhan perlindungan sisi untuk kepala dan dada. Untuk COP, 208 masih menerima penarafan yang sama seperti sebelum ini iaitu 3-Bintang.

Latin NCAP turut menyatakan walaupun Picanto tidak perlu menjalani ujian perlanggaran sisi kerana menerima penarafan 0-Bintang, ia dilengkapi dengan perlindungan pelanggaran dan dalaman asas pada bahagian sisi, seperti penahan pelanggaran sisi pada pintu.

Seperti juga Piacanto, Peugeot 208 yang diuji ini bukanlah dari varian tertinggi yang dilengkapi dengan enam beg udara dan kawalan kestabilan, seperti yang dijual dalam pasaran Malaysia (menerima 5-Bintang dari Euro NCAP dan ANCAP serta 4-Bintang dari ASEAN NCAP.

“Latin NCAP terkejut dengan strategi Peugeot yang menjual kereta mereka pada pasaran tempatan tanpa perlindungan sisi yang diwajibkan di Eropah sejak 1995,” kata Presiden Latin NCAP Maria Fernanda Rodriguez.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required