GrabHitch JB-Singapura tidak patuhi peraturan – LTA

johor causeway jam bernama pix

Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat Singapura (LTA) telah mengeluarkan kenyataan memaklumkan bahawa GrabHitch iaitu perkhidmatan perkongsian kenderaan antara Singapura dan Johor Baharu adalah “tidak mematuhi undang-undang di Singapura.

Menurut laporan yang disiarkan menerusi Channel NewsAsia, LTA memaklumkan bahawa pengangkutan perkongsian merentas sempadan secara percuma itu adalah sah asalkan ia tidak melibatkan sebarang bayaran.

Di bawah Seksyen 101 Akta Trafik Singapura, sesiapa yang ditangkap kerana menggunakan kenderaan bermotor dengan pendaftaran luar dianggap tidak berlesen seandainya digunakan sebagai kenderaan mengangkut penumpang secara berbayar. Saman terhadap pesalah boleh dikenakan sehingga SGD$3,000 (RM9,072) dan penjara selama enam bulan.

GrabHitch_infographics-02

“Kenderaan pendaftaran Malaysia tidak dibenarkan sama sekali untuk menawarkan perkhidmatan sebgini tanpa lesen kenderaan pengangkutan awam,” ujar jurucakap LTA kepada Channel NewsAsia. Sama juga kenderaan dengan pendaftaran Singapura juga tidak dibenarkan berbuat demikian di Malaysia tanpa lesen kenderaan pengangkutan awam (PSV).

GrabHicth yang diperkenalkan pada awal Mei lalu merupakan servis terbaharu bagi memenuhi persamaan antara pemandu dan penumpang. Pemandu yang mempunyai ruang lebih dalam kenderaan mereka mempunyai pilihan untuk mengambil penumpang yang menuju ke destinasi yang sama untuk mengurangkan kos perjalanan mereka, manakala penumpang pula hanya perlu membayar sebahagian daripada kos pengangkutan awam yang lain

Walau bagaimana pun, Grab berkata pihaknya kini sedang berurusan dengan kedua-dua pihak berkuasa Singapura dan Malaysia bagi mendapatkan satu solusi bagi perkhidmatan ini, sebagai salah satu cara menambah baik jalinan antara kedua negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required