Lotus catat keuntungan buat pertama kali selepas 68 tahun menerusi pelan pemulihan yang dirancang

CEO Jean-Marc Gales (left) with Aslam Farikullah

CEO Jean-Marc Gales (left) with Aslam Farikullah

CEO Jean-Marc Gales (kiri) bersama Aslam Farikullah

Lotus kini dilihat sudah pulih dan mampu untuk mencatat keuntungan dalam perniagaannya buat pertama kali selepas 68 tahun, setelah kerugian sehingga £168 juta (RM927 juta) dicatatkan tiga tahun lalu, menurut laporan Eastern Daily Press. Setelah menyertai Lotus sejak 2014, rancangan tiga-tahun yang dibuat oleh CEO Jean-Marc Gales kini nampaknya telah pun membuahkan hasil.

“Kami mempunyai pelan pemulihan yang kini sedang berjalan dengan lancar – kami telah meningkatkan pendapatan kami – dan kami sedang merancang untuk menghasilkan lebih dari 2,000 unit kereta setiap tahun. Kami telah mengurangkan kos kami – perbelanjaan overhead telah turun 40% dalam masa dua tahun, jadi kami telah mencapai pengurangan overhead yang besar,” kata Gales, yang juga turut telah mengurangkan kakitangannya dari 1,200 kepada hanya 900 orang seluruh dunia.

“Pelan berkenaan merupakan pelan selama tiga tahun – pada penghujung tahun kedua, aliran tunai kami sepatunya sudahpun boleh berdikari dan pada tahun kewangan ketiga yang bermula pada 1 April, kami sepatutnya sudah pun memperolehi keuntungan. Bahagian kereta selalunya dikongkong oleh bahagian perniagaan kejuruteraan – sekarang bahagian perniagaan kereta telahpun menghasilkan keuntungan, untuk pertama kali sejak syarikat ini ditubuhkan, dan itu adalah menakjubkan,” tambah beliau.

Pelan tersebut dibuat berdasarkan perhatian yang diberikan kepada nilai teras perniagaan Lotus sendiri iaitu merintis pengeluaran kereta sport ringan dan menjadi kayu ukur terbaik dalam pengendalian. Pengedar di seluruh dunia juga telah diperbanyakkan, membolehkan lebih banyak kereta dapat dijual, dan Lotus juga kini sedang mensasarkan pasaran Amerika Syarikat dengan model tertinggi Evora 400 mereka.

“Kami telah menaikkan jumlah jualan kami dalam pasaran – sasaran tahun ini ialah melebihi 2,000 unit dan kami mempunyai buku rekod tempahan, dengan 760 unit kereta telah ditempah, yang mana tidak pernah kami capai sebelum ini,” kata Gales, yang juga turut memuji kakitangan Lotus serta sokongan yang diberikan oleh pemilik Lotus dari Malaysia iaitu DRB Hicom.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required