Toyota Corolla Axio edisi khas “50 Limited” sempena setengah abad Corolla dalam pasaran – hanya 500 unit

20160711_01_01-e1468220319468_BM

Jenama Corolla meraikan ulangtahun yang ke-50 tahun ini, dan Toyota menyambutnya dengan menghasilkan model edisi terhad Toyota Corolla Axio Hybrid G “50 Limited” yang akan dijual di Jepun bermula 1 September ini. Model ini merupakan model yang berbeza dari model peringatan khas yang diumumkan oleh Toyota awal tahun ini, di mana model edisi khas baharu ini diberikan konsep identiti dari Toyota Corolla generasi pertama (KE10).

Ia dibina terhad kepada 500 unit sahaja, dan dapat dibezakan dari model Axio biasa menerusi lampu hadapan bi-beam LED, gril hadapan bahagian bawah dengan motif berbintik, skirt sisi, roda aloi 16-inci, lampu belakag LED dengan kemasan smoke, tempat duduk sport, dan kemasan dalaman piano black.

Kesemua ciri berkenaan turut dibekalkan pada model edisi khas sebelum ini. Apa yang membezakan antara dua model berkenaan ialah lencana “C” dengan tiga bunga pada bahagian atas ditempatkan di belakang – yang merupakan lencana asal Corolla dan boleh ditemui pada model-model klasik Corolla seperti model KE20, KE30 dan KE70. Lencana berkenaan melambangkan maksud sebenar Corolla iaitu ‘mahkota bunga’ dalam bahasa Latin. Lencana tersebut turut disulam pada perehat badan tempat duduk.

Bahagian dalaman model edisi terhad baharu ini juga menerima kemasan panel dan balutan upholsteri berwarna merah, sama seperti Corolla KE10 dan warna tersebut telah dihasilkan semula menerusi teknologi terbaharu di Jabatan Rekaan Toyota, menggunakan contoh asal dari KE10.

Tiada perubahan disaksikan pada sistem mekanikal dan hibrid dimana “50 Limited” masih menggunakan enjin 1.5 liter kitaran-Atkinson, digabungkan bersama motor elektrik dan sistem transmisi CVT elektrik (eCVT). Padanan berkenaan menghasilkan kuasa keseluruhan 74 PS dan tork maksima 111 Nm. Model ini ditawarkan dalam dua pilihan warna iaitu White Pearl Crystal Shine dan Black Mica. Hadir dengan hanya varian pacuan roda hadapan, “50 Limited” dijual pada harga 2,400,000 yen (RM93,945).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required