Honda Freed Hybrid 2016 bakal dilengkapi magnet motor elektrik hibrid bebas bahan nadir bumi baharu

All-new-2016-Honda-Freed-1

Daido Steel dan Honda kini merupakan syarikat pertama di dunia yang mencapai aplikasi praktikal untuk menghasilkan magnet neodymium melalui proses pemanasan tanpa mengandungi sebarang bahan nadir bumi, tetapi masih mengekalkan sifat kalis suhu tinggi dan prestasi magnetik tinggi yang diperlukan pada sebuah motor hibrid untuk kereta.

Magnet neodymium tanpa bahan nadir bumi ini akan diperkenalkan pada Honda Freed Hybrid yang dilengkapi sistem Sport Hybrid i-DCD (Intelligent Dual Clutch Drive) Honda dengan Bantuan Motor Bersepadu (IMA) lewat tahun ini. MPV berkenaan juga ditawarkan dalam varian enjin 1.5 liter i-VTEC petrol biasa.

Teknologi baharu ini membolehkan penggunaan bahan yang berkaitan dengan nadir bumi disingkirkan, yang juga merupakan antara cabaran utama untuk meluaskan penggunaan magnet neodymium. Ia juga akan dapat mengelakkan risiko berkaitan dan mempelbagaikan punca perolehan bahan.

Magnet neodymium merupakan magnet yang mempunyai daya magnetik yang paling kuat antara semua magnet, dan digunakan dalam motor pacuan untuk kenderaan EV dan hibrid. Magnet ini perlu mempunyai sifat kalis suhu tinggi yang mana campuran bahan nadir bumi berat (disprosium dan/atau terbium) diperlukan untuk mendapatkan sifat tersebut dalam proses penghasilan secara konvensional.

Walau bagaimanapun, elemen nadir bumi ini terdapat secara tidak tetap di seluruh dunia, dan penggunaannya mempunyai risiko dari segi memperolehinya secara tetap dan kos bahan. Oleh itu, teknologi baharu ini merupakan kejayaan besar buat Honda.

Daido telah memproduksi magnet neodymium ini secara besar-besaran melalui kaedah ubahbentuk pemanasan, yang berbeza dari kaedah produksi secara pensinteran. Ia membolehkan skala-nanometer butiran kristal dijajarkan secara betul untuk mengesan struktur butiran kristal yang halus sekitar sepuluh kali lebih kecil dari magnet tersinter, membolehkan ia menghasilkan magnet dengan sifat kalis suhu tinggi.

All-new-2016-Honda-Freed-2

Untuk magnet baharu ini, Daido mengevolusikan teknologi ubahbentuk pemanasan mereka dan Honda menggunakan pengalaman mereka dalam pembangunan motor pacuan serta mereka semula bentuk magnet berkenaan.

Honda turut merekabentuk motor baharu yang akan menggunakan magnet baharu ini, dengan mengubah semula bentuk rotor pada motor berkenaan untuk mengoptimakan aliran fluks magnetik. Honda turut mengatakan tork, kuasa dan prestasi kalis suhu adalah sama dengan motor yang menggunakan magnet jenis konvensional.

Dengan magnet baharu ini, Daido akan memasuki pasaran yang dimonopoli oleh magnet neodymium tersinter. Bermula bulan hadapan, Daido akan memulakan produksi secara besar-besaran dan pembuatan magnet ini akan menggunakan barisan produksi baharu yang disumbangkan oleh kerajaan Jepun. Daido telah pun mendapatkan serbuk magnetik (bahan asas untuk magnet) dari Magnequench serta akan bekerjasama dengan syarikat dari Kanada berkenaan untuk menghasilkan serbuk magnetik asas baharu bagi mendapatkan sifat magnetik yang lebih baik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required