Honda Freed 2016 serba baharu didedahkan – dua penjana kuasa, bakal menyaingi Toyota Sienta

All-new-2016-Honda-Freed-1

Honda telah menyebarkan imej pertama Freed generasi akan datang menerusi laman web rasminya, bersama beberapa perincian mengenai penjana kuasanya.

Seperti mana yang dilihat, Freed serba baharu ini kelihatan menyamai imej paten yang pernah tersebar sebelum ini, namun memiliki sedikit perbezaan yang signifikan dengan model sebelumnya. Pada bahagian hadapannya, imej ‘Solid Wing’ kelihatan pada lampu utama baharu yang disambung pada bar yang lebih besar pada gril, dengan bilah yang lebih nipis di bawahnya.

Freed baharu ini juga telah dipadankan dengan hud yang direka semula, yang lebih besar berbanding sebelum ini, selari dengan kelebaran lampu utama. Menurut Honda, penjana kuasa pilihan dengan enjin 1.5L i-VTEC DOHC atau Sport Hybrid i-DCD akan ditawarkan bagi Freed ini, bersama sistem Integrated Motor Assist (IMA) untuk mempertingkatkan penjimatan bahan api.

All-new-2016-Honda-Freed-2

Pada bahagian sisinya, Freed ditampilkan dengan profil yang lebih familiar, walau pun ada yang mengatakan MPV ini lebih panjang dan tinggi berbanding model sebelum ini. Selain itu, terdapat beberapa lagi perubahan yang dilakukan termasuk pada tingkap sisi, yang berhampiran dengan tiang-A, lebih besar berbanding sebelum ini bagi jarak penglihatan yang lebih baik.

Bukan itu sahaja, cermin sisi juga telah diposisikan semula, terdapat sambungan kecil dari bumbung ke cermin hadapan, dan roda baharu juga telah ditampilkan. Walau bagaimana pun, Honda tidak mendedahkan bahagian belakang MPV ini, namun berdasarkan lampu belakangnya, ia mungkin lebih kurang sama dengan imej paten.

Freed model sebelum ini dibina berdasarkan platform Jazz, dan ia pernah dipasarkan ke Malaysia pada tahun 2010. Pada 2013, dua varian facelift turut dilancarkan, dengan harga RM99,800 dan RM113,500. Walau bagaimana pun, permintaan yang agak kurang membuatkan Honda Malaysia menghentikan jualannya di negara ini. Adakah anda rasakan Freed baharu ini patut dijual di Malaysia dan mampu menyaingi Toyota Sienta?

GALERI: Imej paten Honda Freed 2016

GALERI: Honda Freed generasi terdahulu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • ASHRAF on Oct 20, 2016 at 12:32 pm

    i really hope that new honda freed 2016 will be available in malaysia soon completed with HONDA SENSING technology. For me without honda sensing, ‘freed’ was nothing special compared to toyota sienta.
    Otherwise toyota sienta will be my choice.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required