Singapura bakal padankan kadar tol di pintu masuk

johor-causeway-jam-bernama-pix-630x388

Kementerian Pengangkutan Singapura menyatakan bahawa republik itu akan terus memadankan mana-mana kadar kenaikan tol yang berlaku di Malaysia, menurut laporan Channel NewsAsia.

Menurut Menteri Pengangkutan Singapura, Khaw Boon Wan, dasar yang diamalkan sejak dulu adalah untuk memastikan Malaysia mempertimbangkan maklum balas Singapura sekiranya Malaysia merancang untuk menaikkan kadar tol di pintu masuknya. Beliau menjawab soalan yang diajukan di Parlimen Singapura sama ada kementeriannya akan menyelaraskan semula bayaran Vehicle Entry Permit (VEP) dan kadar tol bagi kenderaan yang memasuki Singapura.

Perkara ini berbangkit berikutan rancangan Malaysia untuk memperkenalkan sistem VEP bagi kenderaan dari luar yang memasuki negara ini melalui Tambak Johor dari Singapura. Sistem berkenaan kini dalam fasa ujian, yang akan berakhir 15 Julai nanti, yang bakal menyaksikan bayaran VEP sebanyak RM20 akan dikenakan bermula 16 Julai ini. Pendaftaran kenderaan bagi sistem VEP itu akan berlangsung sehingga akhir tahun.

Kadar bayaran VEP Singapura bagi kenderaan yang berpendaftaran luar ialah SGD$35 (RM103) sehari. Sementara kadar bagi Goods Vehicle Permits (GVP) bagi kenderaan barangan berpendaftaran luar ialah SGD$40 (RM118) sebulan. Sebagai tambahan, sepuluh hari percuma (setiap tahun) akan diberikan bagi setiap kenderaan luar, dan tiada bayaran dikenakan pada hujung minggu, pada hari cuti umum Singapura dan ketika memasuki pulau itu antara jam 5 petang dan 2 pagi dari Isnin hingga Jumaat.

Khaw menyatakan Singapura selalu menyokong rangkaian pengangkutan yang terbuka bersama Malaysia. Menyentuh berkaitan tol di Tambak Johor dan Lingkaran Kedua, beliau memaklumkan bahawa kedua-duanya diperkenalkan pada tahun 1998 sebagai maklum balas kepada keputusan Malaysia untuk mengenakan tol di kedua-dua arah.

“Prinsip yang sama akan dilaksanakan sebagai maklum balas kami terhadap bayaran yang dikenakan oleh Malaysia. Jika ia mendiskriminasi kenderaan-kenderaan dengan nombor pendaftaran Singapura, kami akan padankannya juga di Singapura. Kami akan mengesahkan reaksi yang bagaimana yang akan diambil selepas Malaysia melaksanakan kadar bayaran berkenaan dan selepas maklumat terperinci berkaitannya diperolehi,” jelas Khaw.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required