Proton dilaporkan berbincang dengan beberapa syarikat asing untuk menjual kepentingan ekuiti – MAI

2016 Proton Perdana 1

Menurut laporan Nikkei Asian Review, Proton sedang dalam perbincangan dengan beberapa syarikat asing yang dikatakan berminat bagi membeli kepentingan ekuiti di dalam empayar pengeluar kenderaan nasional tersebut, sebagai sebahagian daripada pelan pemulihannya. Sebelum ini, Mitsubishi Motors memiliki kepentingan di dalam Proton, namun mereka telah menjualnya pada Mac 2004, mengakhiri pelaburan selama 22 tahun dalam Proton.

“Kami mahukan rakan kongsi yang memiliki kepentingan ekuiti di dalam Proton,” ujar Madani Sahari, CEO Institut Automotif Malaysia (MAI). Beliau menambah, beberapa pengeluar peralatan tulen (OEM) di peringkat global telah menghantar kertas cadangan masing-masing, dan kini Proton sedang menilai setiap satu daripadanya.

Proton telah menerima pinjaman mudah bernilai RM1.5 bilion daripada kerajaan, namun ia perlulah menepati beberapa syarat yang telah ditetapkan, termasuk mengenalpasti rakan kongsi asing. Sebagai tambahan, pelan strategik juga telah dipertingkatkan bagi memperluaskan pasaran tempatan, selain menembusi pasaran antarabangsa.

Bagi merealisasikan pelan pemulihan tersebut, jawatankuasa pemantau turut diwujudkan, ia diketuai oleh CEO Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) Datuk Idris Jala. Di mana jawatan kuasa ini akan bertanggungjawab untuk memantau implementasi Proton terhadap pelan pemulihan yang dirancang, dengan menjadikan syarikat tersebut lebih kompetitif.

Pelancaran Perdana baharu, yang merupakan salah satu model yang menjadi sebahagian daripada pelan pemulihan Proton. Malah Proton juga akan melancarkan tiga lagi model baharu dalam tempoh tiga bulan akan datang iaitu bermula dengan Persona pada Ogos, Saga pada September dan Ertiga pada Oktober nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required