Motosikal elektrik Treeletrik dilancarkan di Malaysia

2016-Treeletrik-e-bike-launch_BM

Berikutan usaha kerajaan yang mensasarkan 100,000 kenderaan elektrik untuk berada di atas jalan raya Malaysia menjelang tahun 2020, Tree Movement – pemasang dan pengedar motosikal elektrik jenama Treeletrik telah melancarkan barisan model mereka tempoh hari. Tiga model dipamerkan iaitu T-90, T-70 dan T-Cargo pada majlis pelancaran yang dirasmikan oleh Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenaan.

Skuter T-90 digerakkan dengan motor elektrik berkuasa 84-volt dan dijana dengan bateri berkuasa 50 AH. Dengan sekali cas penuh, Treeletrik T-90 didakwa boleh ditunggang dalam jarak antara 80 hingga 100 km. Skuter ini ditimbang dengan berat 115 kg, dan mampu mencapai kelajuan maksimum 90 km/j.


Treeletrik T-90 (kiri) dan e-skuter T-70

Untuk skuter model T-70 pula, ia digerakkan dengan motot elektrik berkuasa 60-volt dan dijana oleh bateri berkuasa 30 AH, membolehkan ia ditunggang dalam jarak sekitar 70-90 km. Ditimbang dengan berat 78 kg, Treeletrik T-70 mampu mencapai kelajuan maksimum 60 km/j.

Skuter komersial/utiliti T-Cargo turut dipamerkan. Skuter ini mempunyai ruang kargo yang besar ditempatkan pada posisi tempat duduk pembonceng. Motosikal ini direka untuk tujuan penghantaran barang jarak dekat dalam kawasan bandar, dan agak sesuai untuk kegunaan perniagaan penghantaran makanan yang semakin popular sekarang.


Treeletrik T-220 (kiri) dan e-skuter T-60

Dua lagi model akan diperkenalkan dalam barisan model Treeletrik iaitu T-220 dan skuter T-60. T-220 merupakan motosikal elektrik bersaiz penuh yang digerakkan oleh motor elektrik berkuasa 96-volt, membolehkan ia mencapai kelajuan 120 km/j dalam jarak sekitar 120 km. Manakala skuter T-60 pula digerakkan dengan motor elektrik 48-volt yang mampu mencapai kelajuan maksimum 55 km/j dalam jarak sekitar 90 km.

Tiada lagi harga rasmi dikeluarkan, tetapi menurut Ketua Pegawai Eksekutif Treeletrik Micheal Yap, T-90 dan T-Cargo akan mula memasuki pasaran Malaysia akhir September ini, manakala T-70 akan menembusi pasaran pada November dengan harga permulaan RM4,500.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required