Honda Freed 2016 – dilengkapi transmisi klac berkembar dan pakej keselamatan Honda Sensing

Honda baru-baru ini telah menyiarkan video informasi berkenaan Honda Freed generasi baharu di laman web Jepun mereka, yang turut memperlihatkan bahagian dalaman, teknologi dan juga pilihan unit janakuasa.

Freed baharu ini berukuran 4,265 mm panjang, membuatkan ia 50 mm lebih panjang berbanding model sebelum ini (4,215 mm). Sebagai perbandingan, Toyota Avanza sedia ada berukuran 4,190 mm panjang, manakala Toyota Sienta yang bakal dilancarkan tidak lama lagi pula berukuran 4,235 mm panjang.

Panjang yang ditambah ini membolehkan kabinnya direka lebih luas. Menurut Honda, jarak antara barisan tempat duduk (pertama hingga kedua dan kedua hingga ketiga) ialah 90 mm setiap satu. Tempat duduk barisan kedua boleh dipilih sama ada sebagai kerusi berbentuk bangku atau kerusi kapten, menawarkan ruang sehingga 120 mm.

Untuk pasaran Jepun, Freed turut ditawarkan dalam pilihan pacuan empat roda. Model bukan hibrid akan dikuasakan oleh enjin petrol 1.5 liter sistem pancitan bahan api terus DOHC i-VTEC, manakala untuk model hibrid ia akan dikuasakan dengan unit janakuasa Sport Hybrid i-DCD Honda.

Sistem Sport Hybrid i-DCD ini menampilkan transmisi klac berkembar, menggantikan transmisi CVT pada Freed Hybrid generasi sebelum ini. Kotak gear klac berkembar Honda mula diperkenalkan semasa pertunjukkan Earth Dreams Technology pada tahun 2012, dan dikatakan menawarkan penggunaan bahan api yang rendah. Tidak dinyatakan sama ada varian bukan hibrid akan dipadankan dengan kotak gear ini atau tidak.

Selain itu, Freed turut dilengkapi dengan pakej keselamatan Honda Sensing yang dihubungkan kepada radar gelombang-milimeter dan kamera monokular. Ia terdiri dari sistem-sistem seperti Amaran Keluar Lorong, Sistem Bantuan Kekal Laluan, Sistem Pengelak Keluar Jalan, Kawalan Kelajuan Adaptif, Amaran Pelanggaran Hadapan dan Sistem Brek Anti-Pelanggaran.

Untuk pasaran domestik Jepun, Freed akan ditawarkan dengan dua model iaitu Freed dan Freed+ dalam versi lima-, enam-, atau tujuh-tempat duduk. Sembilan warna untuk dipilih iaitu Citron Drop, Cobalt Blue Pearl, Premium Deep Rosso Pearl, Mandarin Gold Metallic, White Orchid Pearl, Luna Silver Metallic, Modern Steel Metallic dan Crystal Black Pearl.

Sebelum ini, Freed mula mendarat di Malaysia pada tahun 2010. Selepas itu, versi facelift pula dilancarkan pada tahun 2013 dengan dua varian dan dijual pada harga bermula RM99,800 hingga RM113,500. Honda Malaysia menghentikan penjualan Freed atas sebab kurangnya permintaan. Dengan pelancaran Toyota Sienta yang dijadualkan akan berlangsung bulan ini, adakah anda merasakan Freed perlu kembali dalam pasaran untuk memberikan saingan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Honda admired on Aug 09, 2016 at 7:13 pm

    Freed boleh bersaing dgn sienta. Tp br-v bila nak masuk malaysia utk bersaing dgn avanza? Adakah sbb takut persaingan dgn exora dan alza?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Muhammad arshad bin mustapaha on Oct 04, 2018 at 9:24 am

    Kalau model honda freed hybrid 2018 ni keluar.. aku lah antara top 50 buyer terawal.. dont worry..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required