Projek TEB di China didakwa hanyalah penipuan

Transit-Elevated-Bus-China-4

Ingat lagi Transit Elevated Bus (TEB) yang diuji buat pertama kali di Qinhuangdao minggu lalu? Menurut laporan dari pihak tempatan di China, projek berkenaan berkemungkinan besar adalah sebuah penipuan besar.

Model berskala mininya dipamerkan buat pertama kali di 19th China Beijing International High-Tech Expo pada Mei lalu dan unit ujian yang sebenar (TEB-1) berkenaan berukuran 22 meter panjang, 7.8 meter lebar dan setinggi 4.8 meter. Walaupun ujian berkenaan dikatakan berjaya, tetapi ia tidaklah seperti yang digambarkan.

Menurut CarNewsChina dan Xinhua News Agency, ujian berkenaan bukanlah ujian yang sebenar. Bas ini diuji hanya terhad pada trek sepanjang 300 meter, tidak melalui kawasan trafik yang mencabar dan membuat pusingan. Tambahan pula, masih belum jelas bagaimana kenderaan dengan ketinggian melebihi 2.1 meter boleh melalui di bawahnya (tinggi maksimum kenderaan di atas jalan raya China adalah 4.2 hingga 4.5 meter) dan bagaimana ia boleh berpusing.

Malahan, walaupun ia digelar sebagai ‘Bas’, ia sebenarnya bukanlah bas kerana ia memerlukan landasan untuk bergerak, menjadikan ia lebih kepada tren. Stesen yang dibina untuk tujuan ujian berkenaan juga didakwa dibina dalam masa hanya dua bulan, dengan hasil kerja yang teruk serta catnya juga sudah mula mengelupas pada beberapa bahagian.

Media tempatan China juga mendakwa projek TEB ini sebenarnya penipuan untuk mendapatkan dana dari pelabur. Projek ini dibiayai dengan pinjaman peer-to-peer (P2P), di mana syarikat atas talian memadankan pelabur berpotensi dengan peminjam, dan menjanjikan pulangan keuntungan yang tinggi. Platform P2P beroperasi tanpa kawalan di China, dengan penipuan yang berleluasa dalam sektor berkenaan.

Walau bagaimanapun, pengasas projek TEB tersebut menafikan tuduhan sedemikian dan mengatakan dan projek berkenaan datang dari “pelabur sulit dan persendirian.” Masih belum dapat dipastikan sama ada projek TEB adalah satu penipuan atau usaha yang benar-benar untuk mengatasi masalah lalu lintas di republik berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required