Lotus Elise generasi seterusnya bakal muncul pada tahun 2020 – lebih selamat dan lebih mudah dipandu

lotus elise cup 250 01

Ketika ini, Lotus dilihat sedang giat membina SUV mereka di China. Tetapi usaha tersebut tidak membuatkan syarikat berkenaan melupakan kereta sport ikonik mereka – Lotus Elise. CEO Lotus Jean-Marc Gales mengesahkan syarikatnya masih komited untuk membina Elise generasi seterusnya, lapor Autoblog.

Gales juga menyatakan, Elise selepas ini akan dilengkapi dengan stereng berkuasa, menggunakan sistem hidraulik. Gales juga menegaskan Elise tidak akan menggunakan sistem stereng berkuasa elektrik kerana ia akan menjejaskan respon natural pada stereng.

Berita tentang pembangunan Elise ini mula hangat diperkatakan bermula dari laporan dari Autocar bulan lalu, yang memetik Gales sebagai berkata Elise baharu akan membuat kemunculan menjelang tahun 2020, menggunakan teknologi aluminium terekstrud yang digunakan sejak Elise generasi pertama. Autocar turut menyatakan panjang Elise baharu berkenaan adalah sama dengan model sedia, tetapi lebih lebar.

lotus elise cup 250 02

Ini kerana, kereta berkenaan turut akan dilengkapi dengan beg udara sisi dan struktur penahan pelanggaran sisi tambahan untuk memenuhi standard perlindungan pelanggaran Amerika Syarikat, di mana Elise akan kembali ke pasaran negara tersebut. Ketiadaan ciri-ciri ini telah menyebabkan ‘adik’ Elise iaitu Exige terpaksa dihentikan penjualannya pada tahun 2011.

Gales menambah Elise baharu berkenaan tidak ada kena mengena dengan model Elise Concept yang dipertontonkan bersama empat lagi model lain pada tahun 2010 dahulu. Model konsep tersebut merupakan sebuah jentera yang lebih berat, dikuasakan dengan enjin yang 2.0 liter yang lebih besar dan lebih berkuasa, berbanding model sebenar yang akan dibangunkan ini menggunakan konsep asal Elise iaitu kereta sport yang sangat ringan – disasarkan hanya 900 kg atau kurang.

Selain dari Elise, Gales turut menyentuh berkenaan sumber kuasa alternatif dengan mengatakan Lotus tidak akan membina model hibrid kerana teknologi sedemikian akan menambah berat dan lebih kompleks, serta menggunakan ruang yang lebih banyak. “Selain itu, apabila anda mempunyai beban yang rendah ia lagi mudah untuk menjadi efisien,” kata beliau.

lotus-apx

Walau bagaimanapun, Gales mengatakan Lotus mungkin akan mempertimbangkan kenderaan elektrik sepenuhnya (EV), tetapi ia bukanlah sesuatu yang akan muncul dalam masa terdekat. Malahan Elise berkuasa elektrik sebenarnya sudahpun wujud dalam bentuk Tesla Roadster – yang dibina berasaskan casis aluminium Elise.

Menyentuh hal berkenaan SUV pula, Gales berkata segmen yang tidak pernah disertai Lotus sebelum ini tersebut “merupakan pasaran yang agak menarik,” dan menambah kenderaan berkenaan masih lagi dalam fasa merekabentuk. “Kami sedang membina konsep tetapi masih lagi belum membuat sebarang keputusan,” kata beliau.

Sebelum ini, Bernama melaporkan SUV tersebut akan dijual bukan sahaja di China, tetapi pada pasaran Asia yang lain. Ini sejajar dengan komen bekas Pengerusi Proton Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa SUV Lotus akan dipasarkan di luar China (dan boleh juga dijual dibawah jenama Proton), bertentangan dengan laporan sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required