SPYSHOT: Honda Civic Hatchback tanpa sebarang penyamaran ditemui di Pelabuhan Southampton, UK

2017-civic-hatchback_BM

Honda Civic hatchback lima-pintu 2017 telah ditemui tanpa sebarang penyamaran, dibawa ke Amerika Syarikat menerusi pelabuhan Southampton di UK, disiarkan di laman forum CivicX.com. Hatchback ini dibina secara eksklusif di kilang Honda Swindon, UK untuk pasaran seluruh dunia. Ia turut berkongsi paltform dengan Civic generasi kesepuluh sedan dan coupe, yang telah pun dijual di pasaran Amerika Syarikat.

Model hatchback lima-pintu ini dijangka akan dikuasakan oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo berkuasa 174 hp, dan dipadankan sama ada dengan kotak gear manual enam-kelajuan atau CVT automatik. Model pasaran Amerika Syarikat ini juga dijangka akan menerima varian 2.0 liter VTEC Turbo yang lebih berkuasa dan juga varian lebih rendah i-VTEC NA selepas itu.

Tiada lagi imej bahagian dalaman model hatchback ini didedahkan, namun berdasarkan spyshot sebelum ini, papan pemukanya kelihatan agak seiras dengan model Civic sedan. Bahagian muka Civic ini juga menerapkan rekaan dari model sedan, di mana bahagian yang berbeza adalah bermula pada tiang-B dan pintu belakang – direka semula untuk disesuaikan dengan rekaan garisan bumbung baharu.

Untuk pasaran Eropah pula, Civic hatchback dijangka akan dikuasakan oleh tiga pilihan enjin iaitu tiga-silinder 1.0 liter VTEC Turbo (127 hp/200 Nm), 1.5 liter empat silinder pancitan bahan api terus VTEC Turbo (210 hp/260 Nm) dan 1.6 liter diesel i-DTEC versi dikemaskini.

Apa yang lebih menarik, Civic Hatchback generasi terbaharu ini juga sah akan dikilangkan di Thailand, di mana ia berkemungkinan akan turut di pasarkan di Malaysia. Kali terakhir Malaysia menerima varian hatchback lima pintu adalah menerusi Civic generasi kedua (SA0), sementara untuk model generasi ke tujuh (ES) dan seterusnya, pasaran Malaysia hanya menerima Civic sedan empat pintu.

GALERI: Prototaip Honda Civic Hatchback

GALERI: Imej paten Honda Civic Hatchback

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required