SPAD capai keputusan, pemandu teksi terus kecewa

Taxi-protest-SPAD-KL-8-April-2016-feat-1

Pemandu teksi berasa bingung dengan usaha Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk melakukan pembaharuan terhadap indsutri teksi yang bakal menyaksikan kelulusan terhadap aplikasi perkongsian kenderaan atas talian (Uber dan Grabcar) di negara ini.

Presiden Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia (Pers1m), Kamaruddin Mohd Hussain menyifatkan keputusan itu akan membunuh industri teksi. “Akan berlaku lebihan penawaran teksi dan ini akan membunuh industri berkenaan sekiranya Uber dan Grab dibenarkan beroperasi di bawah struktur yang sama dengan teksi,” jelas beliau, memetik laporan akhbar The Sun hari ini.

Beliau menambah, sekitar 150,000 permit akan diluluskan, yang akan menyebabkan lebihan teksi serta membuatkan jumlah antara teksi dan pengguna tidak seimbang.

SPAD hari ini mengadakan pertemuan bersama pihak-pihak yang terlibat untuk menjelaskan 11 inisiatif yang diambil oleh Putrajaya untuk mengakhiri pertelagahan antara pemandu teksi dan penyedia perkhidmatas atas talian itu.

Inisiatif yang telah dipersetujui oleh Kabinet dan SPAD akan memerlukan syarikat penyedia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian untuk mendaftar di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Pemandu juga perlu untuk mendapatkan kad perkhidmatan yang diluluskan oleh SPAD.

Proposal itu juga menyaksikan kereta, tidak kira dari buatan dan jenis apa, dibenarkan untuk digunakan sebagai kenderaan pengangkutan awam.

Pengasas Big Blue Taxi Services, Datuk Shamsubahrin Ismail, yang bercakap kepada media selepas pertemuan itu, berkata bahawa inisiatif SPAD itu tiada yang apa yang baru, dan proposal berkenaan akan menjadikan industri teksi terus dalam keadaan bermasalah. “Kelihatannya seperti SPAD lebih menyebelahi Uber dan bukannya industri teksi,” jelas beliau.

“Saya sungguh tidak gembira, begitu juga dengan semua pemandu teksi. Ini bermaksud, kereta Myvi dan Kancil anda juga boleh jadi teksi. Jadi, bila kereta persendirian boleh dijadikan teksi, apa yang akan berlaku kepada industri kita?” tanya beliau.

Menurut beliau, kerajaan perlu melabur lebih lagi dalam penguatkuasaan dan prasarana untuk memperbaiki pendapatan pemandu teksi. Kelompok pemandu teksi yang hadir pada pertemuan berkenaan meluahkan rasa tidak puas hati mereka terhadap inisiatif yang dibentangkan oleh SPAD hari ini.

Pemandu-pemandu teksi sebelum ini merancang untuk mengadakan protes enam hari jika keputusan inisiatif SPAD tidak menyebelahi mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required