Proton Persona Wagon – adakah ia cukup menarik?

proton-persona-wagon-theo-850x424

Bagaimana agaknya rupa Proton Persona versi wagon atau estate sekiranya ia benar-benar bakal dibangunkan? Theophilus Chin membayangkan model berkenaan di dalam sebuah imej rendering yang dibuat, mengambil inspirasi daripada Proton Persona sedan yang baru saja dilancarkan sebelum ini.

Daripada imej yang terhasil, reka bentuk keseluruhannya kelihatan seperti lebih menyerupai sebuah MPV. Dari penampilan Persona sedan dengan bumbung yang sedikit tinggi, tambahan panjang pada bahagian belakangnya menyumbang kepada perkara itu. Ia lebih kepada penawaran alternatif kepada model-model pesaing yang dibayangkan oleh beliau; Honda Mobilio dan Datsun Go+ berbanding sebagai wagon bagi kenderaan segmen B.

Persona sedan yang dilancarkan minggu lalu datang dengan enjin 1.6 liter DOHC empat silinder VVT yang diwarisi dari Iriz, dengan janaan kuasa 107 hp pada 5,750 rpm dan 150 Nm pada 4,000 rpm. Transmisi pula menggunakan kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT.

Apa pandangan anda tentang Persona wagon ini? Wajarkah ia menjadi kenyataan selepas ini, atau sebaliknya?

Proton Persona 2016 1.6 Executive CVT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Zulkiflee bin Ibrahim on Feb 11, 2023 at 3:22 pm

    Amat bersetuju proton persona wagon dibangunkan.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required