Honda Gienia diperkenalkan secara rasmi di China

Honda Gienia 13

Honda Geinia iaitu versi hatchback Honda City yang imejnya telah bocor sebelum ini, akhirnya membuat kemunculan sulungnya pada Chengdu International Auto Show yang kini sedang berlangsung di China.

Geinia sebelum ini pernah diprebiu pada Beijing International Auto Show 2014, sebagai model konsep hatchback Concept B yang dibina berasaskan Honda Greiz Sedan (Honda City untuk pasaran China). Rupa luaran Geinia versi produksi yang diperkenalkan ini adalah seiras dengan gambar yang bocor sebelum ini menampilkan muka berkonsep ‘Solid Wing’ Honda dengan elemen krom, gril berwarna hitam serta lampu hadapan projektor.

Bahagian belakang Geinia ini pula menerima sepasang lampu belakang berbentuk boomerang dihubungkan menerusi jalur yang merentangi penutup but belakang. Setiap sisi bahagian bampar belakang pula menempatkan reflektor dengan kemasan krom disekelilingnya. Ciri lain yang dipadankan adalah rim aloi lima jejari, penderia parkir hadapan dan belakang serta kamera undur.

Honda Geinia turut dilengkapi dengan sistem pengesan titik buta Honda LaneWatch, bumbung suria elektrik, sistem kunci pintar, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh serta upholsteri balutan kulit.

Honda Gienia 15

Walau bagaimanapun, tiada lagi perincian teknikal didedahkan pada prebiu kali ini kerana model ini hanya akan dilancarkan pada 18 Oktober nanti. Tetapi menerusi laporan sebelum ini, Gienia diukur dengan dimensi 4,517 mm panjang, 1,705 mm lebar, 1,477 mm tinggi, dan jarak roda keseluruhan 2,600 mm. Jika dibandingkan dengan Greiz sedan, Geinia hanya 22 mm lebih pendek.

Geinia berkemungkinan besar dijana oleh enjin petrol 1.5 liter i-VTEC berkuasa 129 hp/155 Nm dan dipadankan dengan pilihan kotak gear sama ada lima kelajuan manual atau CVT automatik.

Menurut Honda lagi, Geinia disasarkan untuk golongan belia yang lahir pada sekitar 1980’an dan 1990’an dan model ini di bina eksklusif hanya untuk pasaran China sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required