SPYSHOT: Honda Civic Type-R generasi terbaharu sedang membuat ujian jalan raya di Sepanyol!

Honda Civic Type R Hatch Spy-01

Honda Civic generasi kesepuluh versi hatchback dalam bentuk produksi sudah pun didedahkan bulan lalu dan kini sebuah Civic hatchback yang kelihatan jauh lebih agresif kelihatan sedang diuji di Sepanyol. Tidak sukar untuk diagak, Civic dengan karekter yang begitu ekstrem, tentunya dari varian Type-R!

Liang kemasukan udara bersaiz besar pada setiap sisi bampar hadapan kekal pada bampar versi Type-R ini tetapi ditambah dengan liang melintang pada bahagian hujung dan lampu kabus juga dialihkan sedikit. Pada bahagian bawah bampar Civic ini dilengkapi dengan spoiler penuh. Ia masih menggunakan lampu LED sama seperti varian 1.5L VTEC Turbo, namun penutup hud Type-R ini turut diberikan liang udara.

Keempat-empat ruang roda turut dilebarkan, menyaksikan fender hadapan dapat diberikan liang sisi atas kerja pelebaran berkenaan. Turut kelihatan, roda aloi berdiameter 19-inci dari Civic Type-R generasi sedia ada (FK2R) dipadankan pada model ujian ini. Cakera brek bersiaz besar bersama angkup brek turut dapat dilihat disebalik rim berkenaan. Skirt sisi yang lebih labuh dipadankan bagi melengkapkan sudut ini.

Lampu boomerang pada bahagian belakang masih lagi kelihatan sama seperti model biasa, namun seperti juga Civic Type-R sebelum ini khususnya bermula dari generasi FD, ia dipadankan dengan spoiler belakang bersaiz besar. Honda memadankan dua bilah pada bahagian atas pintu tailgate belakang dipercayai untuk tujuan aliran udara yang lebih baik. Berbanding model biasa yang hanya dilengkapkan dengan tip ekzos berkembar, versi Type-R ini dilengkapi dengan tiga-tip ekzos pada bahagian tengah.

Honda Civic Type R Hatch Spy-07

Berberapa imej yang dirakam turut memperlihatkan sedikit unsur Type-R asli pada bahagian dalaman, iaitu tempat duduk hadapan jenis bucket dengan balutan fabrik berwarna merah.

Honda Civic Type-R FK2R generasi sedia ada dijana oleh enjin 2.0 liter suntikan terus petrol DOHC VTEC Turbo berkuasa 310 PS/400 Nm, dipadankan dengan pilihan hanya transmisi enam-kelajuan manual. Ia mampu memecut dari kedudukan pegun hingga 100 km/j dalam masa hanya 5.7 saat dan kelajuan maksima dicatatkan pada 269 km/j.

Walaupun dilengkapi dengan sistem suspensi torsion beam pada bahagian belakang, pengendalian FK2R disifatkan antara yang terbaik dalam kelasnya. Seperti yang diketahui, generasi terbaharu hatchback ini mengambil sepenuhnya suspensi jenis multilink pada bahagian belakang dari versi sedan, dan ini merupakan satu petanda Type-R generasi seterusnya bukan sahaja bakal tampil berkuasa, malah dapat dibayangkan akan mempunyai kebolehan pengendalian yang jauh lebih baik.

Tiada lagi maklumat bilakah varian Type-R ini akan membuat kemunculan sulung, tetapi tidak mustahil jika Honda akan melakukan kejutan pada Paris Motor Show hujung bulan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required