Volvo V90 Cross Country bakal membuat kemunculan sulung pada pertengahan bulan September ini

Volvo V90 Location Front 7/8

Volvo mengumumkan bahawa pengganti untuk model XC70 iaitu V90 Cross Country akan diperkenalkan buat pertama kali untuk peringkat global tengah bulan ini. “Cross Country telah mejadi cerminan sebenar kereta buatan Volvo pada pandangan ramai orang. Ia merupakan konsep yang berjaya sejak dari mula, sempurna untuk suhu yang sukar dan keadaan jalan raya yang kami tempuhi di Sweden,” kata Hakan Samuelsson, presiden dan CEO Volvo Car Group.

V90 Cross Country ini akan mengembangkan lagi barisan model Siri 90 Volvo, yang kini terdiri dari sedan S90, V90 wagon (gambar diatas) serta SUV XC90. Ia akan menggunakan platform Scalable Product Architecture (SPA) Volvo, dan akan ditawarkan dengan enjin petrol serta diesel.

Varian dengan unit janakuasa hibrid T8 Twin Engine mungkin juga turut akan ditawarkan, yang kini ditawarkan pada semua model Siri 90. Model Cross Country sentiasa direka untuk memenuhi keperluan lanskap yang ekstrem di kawasan Scandinavia, menampilkan ketinggian asal yang ditambah, dan juga tambahan panel penutup disekeliling badan untuk tujuan perlindungan.

“Kami sangat berhati-hati sejak dari mula lagi untuk memastikan konsep Cross Country ini bukan hanya sekadar gaya yang lasak. Kami meletakkan keperluan yang tinggi pada kebolehan dunia sebenar, dan dalam pembangunan model ini kami menambah elemen keselesaan dan kemudahan yang dijangkakan oleh pemandu Volvo,” kata Peter Mertens, timbalan presiden senior pembangunan dan penyelidikan di Volvo Car Group.

Seperti juga Cross Country sebelum ini, V90 Cross Country dijangka hanya hadir dengan versi pacuan semua roda sahaja. Lebih perincian berkenaan model ini akan didedahkan pada sesi pengenalan rasminya nanti. V70 Cross Country sebelum ini diubah namanya menjadi XC70 bagi menyelaraskan nama model setelah XC90 generasi pertama diperkenalkan.

GALLERI: Volvo XC70

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required