Biodiesel B10 sedia dilaksana pada suku keempat tahun ini; mandat jualan mampu rancakkan ekonomi

biodiesel

Selepas berdepan dengan banyak halangan dan ditangguh sebelum ini, pemerhati industri percaya bahawa pelaksanaan penggunaan biodiesel B10 untuk sektor pengangkutan akan dimulakan pada suku keempat tahun ini.

Dijadualkan untuk dilaksanakan awalnya pada bulan Jun, campuran B10 yang lebih tinggi, yang terdiri daripada 10% minyak sawit (palm methyl ester) dan 90% diesel fosil adalah merupakan peralihan daripada penjualan diesel B7 di seluruh negara, memetik laporan The Star.

Mandat penjualan biodiesel B10 dijangka akan membawa kepada kesan positif bagi harga minyak sawit mentah (crude palm oil, CPO) memandangkan penggunaan minyak sawit di Malaysia akan meningkat sehingga 750,000 tan setahun. Dengan sebahagian pengeluar kenderaan telah menerima bahawa penggunaan biodiesel B10 adalah selamat bagi kenderaan mereka, ia kini semakin hampir dilaksanakan.

Presiden Persatuan Biodiesel Malaysia (PBM), U.R. Unnithan menyatakan bahawa mandat berkenaan merupakan “alat yang sangat penting” untuk mencipta permintaan bagi CPO yang turut akan mengurangkan stok sedia ada serta menaikkan harganya.

Beliau turun menyatakan, mandat berkenaan mampu menjadi penampan bagi kesan negatif kehilangan pulangan pendapatan daripada CPO. “Harga CPO yang lebih tinggi akan memberikan kesan penting kepada ekonomi; dengan hanya peningkatan RM100 per tan bagi CPO akan membawa pendapatan berjumlah RM2 bilion kepada industri berkenaan,” tambahnya.

“Kerajaan telah memberikan banyak masa kepada semua yang berkepentingan – pengeluar biodiesel, syarikat petroleum termasuk Petronas, Shell, Chevron, Petron dan BHP serta pihak penyedia minyak sawit – terlibat untuk mengutarakan apa saja isu yang mereka hadapi,” jelasnya.

Ini termasuk isu-isu yang dibangkitkan oleh syarikat petroleum dan pengeluar kenderaan berhubung pelaksanaan B10, semuanya sudah diperjelas dan dipertimbangkan. Selain itu, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOP) telah menjalankan semua ujian yang diperlukan, dan turut merujuk kepada pengalaman negara-negara seperti Colombia dan Indonesia yang telah berjaya melaksanakannya.

PBM juga bersedia untuk bekerjasama dengan semua pihak yang berkepentingan di dalam hal ini di dalam merealisasikan pelaksanaan biodiesel B10. Persatuan berkenaan mempunyai 21 keahlian daripada syarikat-syarikat berasaskan biodiesel yang beroerasi di negara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required