LRT3: Pembinaan jajaran akan dipastikan beri kesan paling minimum kepada penduduk sekitar

LRT3 Launch-03

Projek Transit Aliran Ringan (LRT3) yang dilancarkan pada 24 Ogos lalu oleh Perdana Menteri, dikatakan bakal dimanfaatkan oleh kira-kira dua juta penduduk di Greater Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Projek yang bakal dimulakan oleh Prasarana Malaysia Bhd pada awal 2017 ini dijadualkan siap pada 31 Ogos 2020, menelan kos sebanyak RM9 bilion.

Walau bagaimana pun, terdapat isu yang timbul di mana kira-kira 100 waris mereka yang dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Simpang Lima, Klang, telah meminta agar jajaran projek LRT3 itu dialihkan kerana didakwa merentasi kawasan kubur tersebut.

Sehubungan itu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata adalah sukar bagi mengelakkan kawasan tertentu termasuk dalam jajaran LRT3 namun pihak terlibat akan terus berbincang dengan penduduk setempat bagi mendapatkan maklum balas lanjut, Bernama.

LRT3

“Pembinaan LRT3 ini akan terus dipastikan memberi kesan yang paling minimum kepada penduduk di sekitar projek berkenaan. Justeru, pemantauan akan terus dibuat pihak yang terlibat berikutan projek itu akan dilaksanakan di kawasan bertahap kepadatan penduduk yang tinggi,” ujarnya.

Katanya lagi, projek ini di bawah seliaan pihak Syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), namun segala keluhan rakyat berhubung impak pembinaan jajaran LRT3 ini akan tetap didengar.

Laluan jajaran LRT3 akan bermula dari Taman Eng Ann, melalui Jalan Meru, stesen bas Klang Jalan Batu 3, Jalan Pasar, Jambatan Kota, persimpangan Simpang Lima dan berakhir di Johan Setia (berhadapan Bandar Parklands) dan dijangka siap pada 31 Ogos 2020.

Projek itu merupakan sebahagian daripada Pelan Induk Nasional Pengangkutan Awam Darat ke arah pembangunan sistem pengangkutan awam darat yang cekap, berkesan, bersepadu dan mampan bagi meningkatkan tahap sosio-ekonomi dan kualiti hidup rakyat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required