Mereka ke bilik pameran Proton hanya untuk melihat secara lebih dekat lagi model Persona 2016 yang dilancarkan pada 23 Ogos lepas. Namun tidak menyangka diberi peluang untuk menyertai sesi pandu uji istimewa model tersebut di litar ujian Proton yang terletak di Pusat Kecemerlangan Proton (COE) Subang Jaya baru-baru ini.

Kelima-lima mereka yang terpilih ialah Chu Jian Yiang, Abdul Muhaimin, Mohd Nazri, Balqis Md Salleh dan Mohd Khairul, walau bagaimana pun bukan sebagai pemandu. Sebaliknya, berada di tempat duduk penumpang dan merasai sendiri aksi-aksi pemanduan yang dilakukan oleh pemandu ujian Proton sendiri, ini termasuklah ujian slalom.

Usai peluang yang diberikan itu, mereka turut berkongsi pengalaman masing-masing mengenai Persona 2016 ini. Masing-masing berkongsi pendapat yang sama iaitu Persona 2016 ini sangat berbeza dengan model yang sebelum ini. Malah ia juga lebih stabil, meyakinkan dan kabin yang lebih senyap.

Peluang yang diberikan oleh Proton ini pastinya menjadi pengalaman bermakna buat mereka. Malah mungkin menjadi satu daya tarikan untuk orang lain berkunjung ke bilik pameran Proton, manalah tahu dapat peluang merasai sendiri Persona 2016 dilenjan di litar ujian Proton.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai keistimewaan dan kekurangan yang ada pada Persona 2016, sila baca ULASAN PANDU UJI ini.