megane-rs-4th-gen-spied-3-1_bm

Khabar terbaharu berkenaan Renault Megane RS generasi berikutnya yang kami terima, jentera berkenaan bakal diberikan ‘resipi kejayaan’ yang sama seperti model sebelum ini iaitu dengan suapan turbo, digandingkan dengan kotak gear manual memacu roda hadapan. Berita ini sama sekali berlawanan dengan berita sebelum ini yang menyatakan hothatch berkenaan akan diberikan sistem pacuan semua roda.

Walau bagaimanapun, Megane RS generasi baharu berkenaan menggunakan sistem stereng empat roda 4Control dan ia mungkin ditawarkan sebagai opsyen untuk model berprestasi tinggi ini.

Penggunaan semula kotak gear manual untuk Megane RS generasi seterusnya ini adalah kerana maklum balas yang diberikan oleh pelanggan Clio RS terkini yang menangguhkan pembelian mereka kerana ketiadaan kotak gear manual. Pembeli Megane RS generasi berikutnya ini bakal diberikan pilihan sama ada untuk menggunakan transmisi manual atau transmisi klac-berkembar automatik.

Untuk transmisi manual, ia akan hadir dengan ciri ‘rev-match‘ seperti sistem yang dibekalkan pada transmisi manual Nissan Fairlady 370Z, yang membolehkan anda menurunkan gear dengan lancar walaupun tanpa kemahiran ‘heel and toe‘ di mana blip pada pedal pendikit akan dilakukan oleh komputer.

megane-rs-4th-gen-spied-8_bm

Dilaporkan juga, jurutera Renaultsport telah pun menjumpai kaedah untuk membuatkan model dengan transmisi manual ini memecut lebih pantas dalam pecutan 0-100 km/j berbanding model transmisi klac berkembar yang turut dibekalkan dengan sistem launch control. Kaedah tersebut dikatakan ada kaitan dengan berat yang lebih ringan pada kotak gear manual berbanding transmisi klac berkembar. Untuk transmisi klac berkembar pula, ia mempunyai kelebihan ketika merekodkan lap terpantas di litar.

Berat keseluruhan juga menjadi isu kerana bukan sahaja dimensi Megane generasi baharu ini lebih besar dari sebelum ini, ia juga hanya ditawarkan dengan bentuk badan lima-pintu, berbanding model terdahulu yang hanya menampilkan bentuk badan tiga-pintu. Sistem stereng empat roda 4Control juga dikatakan akan menambah berat sebanyak 40 kg, walau bagaimanapun, jurutera Renault mengatakan lebihan berat pada sistem ini akan ditampung dengan kelebihan pengendalian yang diberikan oleh sistem berkenaan.

Jurutera Renaultsport juga tidak mensasarkan jumlah kuasa yang sangat tinggi untuk model ini di mana mereka lebih menumpukan terhadap aspek “prestasi sebenar”, khasnya pada aspek nisbah kuasa-kepada-berat serta penghantaran tork. Ia akan dijana oleh enjin turbo 2.0 liter, dibina berasaskan enjin turbo F4R pada model sedia ada dan dijangka menghasilkan kuasa standard sekitar 300 hp.

Renault Megane RS generasi keempat ini dijangka akan membuat penampilan sulung pada Frankfurt Motor Show tahun hadapan. Nampaknya Volkswagen Golf GTI Clubsport bakal menghadapi saingan getir dalam mempertahankan rekod kereta pacuan roda hadapan terpantas di litar Nurburgring kerana bukan sahaja Renault menerusi model baharu ini mensasarkan untuk memecahkan rekod berkenaan, Honda menerusi model Civic Type-R generasi berikutnya dilihat berikrar untuk melakukan perkara yang sama.

GALERI: Spyshot Renault Megane RS generasi keempat