VIDEO: Teaser generasi terbaharu BMW 5 Series G30 sebelum didedahkan sepenuhnya pada 13 Oktober ini

Sebelum didedahkan sepenuhnya pada 13 Oktober ini, BMW telah menyiarkan video teaser terbaharu model 5 Series generasi berikutnya (G30), yang turut memaparkan pelbagai teknologi terkini yang dipadankan pada sedan eksekutif berkenaan. BMW akan menyiarkan lima video untuk siri teaser ini sebelum ia didedahkan sepenuhya khamis nanti, walau bagaimanapun hanya dua video baharu disiarkan pada hujung minggu lalu.

Ciri yang ditampilkan pada video kali ini adalah Remote 3D View dan Steering and Lane Control Assist. Untuk Remote 3D View, ia digunakan untuk memaparkan pandangan tiga-dimensi sekeliling menggunakan kamera, seperti pada 7 Seires G12. Apa yang baharu untuk sistem pada G30 ini, ia boleh dihubungkan kepada aplikasi telefon pintar BMW Connected, dan paparan berkenaan boleh dilihat menerusi telefon pintar.

Untuk sistem Steering and Lane Control Assist (yang turut terdapat pada 7 Series), ia berfungsi seperti sistem Drive Pilot pada Mercedes-Benz E-Class W213, membolehkan pemandu tidak perlu mengawal sendiri roda stereng pada situasi tertentu.

Video yang disiarkan ini memaparkan pemandu melepaskan sepenunhya roda stereng ketika memandu dan menggunakan tangannya untuk membesarkan paparan peta navigasi pada skrin sesentuh, menandakan sistem pada BMW ini lebih maju, tetapi tidak diketahui adakah ia turut boleh menukar lorong sendiri seperti sistem pada Mercedes.

Setakat ini, ciri fungsi Crossroads Warning masih lagi belum dipaparkan. Ciri berkenaan akan memberikan amaran kepada pemandu berkenaan trafik yang sedang melintas dan membantu mengelakkan pelanggaran. Lebih informasi berkenaan BMW 5 Series G30 ini boleh dibaca di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required