Michelin ganti Pilot Super Sport dengan Pilot Sport 4 S

michelin-pilot-sport-4-s-zoom-vue-45-avec-jante-fond-blanc_bm

Pada Paris Motor Show 2016 lalu, Michelin telah mengumumkan tayar berprestasi-ultra paling tinggi dalam barisan produknya – Pilot Super Sport – akan digantikan dengan siri tayar baharu yang diberi nama Pilot Sport 4. Michelin Pilot Sport 4 akan berada di pasaran Eropah bermula Januari 2017 dan di Amerika Syarikat bermula Mac, ditawarkan dalam 34 saiz, dari diameter rim 19-inci hingga 20-inci.

Sama seperti Pilot Super Sport, siri tayar baharu ini turut akan digunakan pada kereta sport dan sedan berprestasi tinggi seperti BMW M, Ferrari, Mercedes-AMG dan Porsche. Di reka untuk meningkatkan ketepatan stereng dan kestabilan ketika menukar arah, Pilot Super Sport 4 dikatakan akan memberikan prestasi maksimum dan keselamatan diatas semua permukaan, dengan bunga tayar yang telah dioptimakan.

Dengan teknologi dwi-kompaun, prestasi membrek pada keadaan kering dan basah kini dipertingkatkan. Kompoun hibrid pada bunga bahagian luar meningkatkan cengkaman pada permukaan kering, manakala pada bunga bahagian dalam yang dibina menggunakan kompaun dengan silika dan elastomer memberikan cengkaman yang konsisten pada permukaan basah. Tayar Pilot Sport 4 S ini merupakan antara tayar pertama yang mendapat markah yang diklasifikasikan dalam kelas A pada skala label Eropah dalam brek ketika basah.

michelin-pilot-sport-4-s-longevity_bm

Menerusi ujian yang dilakukan organisasi bebas TÜV SÜD di Jerman, Pilot Sport 4 S mendahului pencabarnya seperti Continental SportContact 6, Bridgestone Potenza S001, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Dunlop Sport Maxx RT 2 dan Pirelli P Zero Nero GT dalam empat faktor utama, termasuk brek ketika kering dan basah dan lap terpantas. Pilot 4 S juga merupakan tayar yang mendahului aspek ketahanan di mana ia satu-satunya tayar yang melepasi ujian 50,000 km di Pusat Ujian Dekra.

Seperti juga tayar berprestasi-ultra Michelin yang lain, Pilot Sport 4 turut dibina dengan Premium Touch Technology dari Michelin, dengan kemasan akhir seperti baldu pada bahagian sidewall. Tayar ini juga direka dengan pelindung rim yang membantu mengelakkan kerosakan rim berdiameter besar dari rosak jika terlanggar lubang dan bendul.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required