Komitmen untuk menggalakkan penggunaan elektrik dijangka akan diberi dalam Bajet 2017 – Menteri

petronas_chargev-2

Bajet 2017 yang akan dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat ini dijangka memberikan komitmen terhadap penggalakan penggunaan kenderaan elektrik, menurut laporan Bernama.

Perkara berkenaan diberitahu oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dan turut menambah kementeriannya sedang memperhalusi lagi dasar berhubung pewujudan lebih banyak lagi stesen pengecaj sebagai kaedah untuk menggalakkan penggunaan kenderaan elektrik di negara ini.

“(Penggunaan kenderaan elektrik) belum dapat diperluaskan lagi kerana sebahagian daripada infrastruktur seperti ‘charging station’ (stesen pengecaj), kita kena promosikan terlebih dahulu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Yahijau Langkawi 2016.

Menurut beliau lagi, dasar penggalakan penggunaan kenderaan elektrik ini turut melibatkan beberapa kementerian seperti kewangan, pengangkutan serta perdagangan antarabangsa dan industri. “Penglibatan KeTTHA (Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air) dalam penggalakan ini turut bermatlamat untuk mengurangkan pelepasan gas karbon dioksida di negara ini,” katanya.

Menerusi program pengurangan cukai sebelum ini yang dilakukan oleh kerajaaan untuk menggalakkan kenderaan lebih mesra alam dan cekap tenaga, menyaksikan berberapa pengeluar telah pun membawa kenderaan elektrik sepenuhnya dengan versi CBU seperti Nissan Leaf dan Mitsubishi i-Miev.

Dengan Dasar Automotif Negara yang dibuat untuk menjadikan Malaysia sebagai hab untuk kenderaan hijau, kerajaan kini memberikan keistimewaan potongan cukai untuk kenderaan hijau yang dibuat secara pemasangan tempatan (CKD), menyaksikan model premium plug-in hybrid seperti Volvo XC90, Mercedes-Benz C350e dan BMW X5 xDrive40e dijual dengan harga yang sangat menarik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required