Pemilikan Nissan keatas Mitsubishi mungkin merintis pembangunan bersama Navara – Triton dan Lancer

Lanjutan berita bahawa Nissan mengesahkan pembelian kepentingan dalam Mitsubishi Motors Corporation (MMC), kedua-dua syarikat berkenaan dijangka akan berkerjasama dalam program sinergi yang luas, salah satu daripadanya adalah pembangunan bersama model trak pikap generasi berikutnya, lapor CarAdvice. Perkara ini telah disebut oleh CEO-bersama Nissan Hiroto Saikawa semasa berlangsungya persidangan dalam talian bersama media global yang diadakan pada minggu lalu.

“Banyak syarikat berhadapan dengan cabaran terhadap model yang semakin berusia. Ia berlaku pada Nissan, ia berlaku pada Mitsubishi. Saya tidak dapat memberikan penilaian penuh terhadap Mitsubishi kepada anda pada masa ini. Apa yang boleh saya beritahu, kita akan menyaksikan keuntungan dalam dua hala. Platform yang boleh dibina bersama berkemungkinan dari segmen termasuk trak pikap pasaran ASEAN, di mana MMC mempunyai kepakaran tersebut,” jelas beliau semasa persidangan itu.

CarAdvice menjangkakan isi dari kenyataaan dari Saikawa berkenaan akan menyaksikan Navara dan Triton, pada sekitar 2021, mungkin akan berkongsi platform yang sama tetapi dibina secara berasingan. Ada juga cadangan mengatakan Mitsubishi boleh menggunakan platform CMF modular architecture Pakatan Renault-Nissan untuk menghasilkan barisan kereta penumpangnya (yang kini dilihat tiada pembangunan), berkemungkinan Lancer generasi baharu akan dilahirkan.

lancer-watermarked 083

Platform CMF kini digunakan sebagai asas untuk model-model seperti Renault Megane, Nissan Pulsar dan Qashqai. Kemasukan MMC dalam Pakatan Renault-Nissan mungkin membolehkan Mitsubishi turut menggunakan platform berkenaan. “Platform sedia ada boleh digunapakai apabila ia dilihat signifikant jika perlu digunakan,” kata Saikawa, tanpa memperincikan adakah rancangan untuk Lancer baharu diperlukan.

Sebelum ini ada dinyatakan kedua-dua syarikat ini akan meneroka pembelian bersama dalam usaha untuk mengurangkan kos serta melihat aspek-aspek lain untuk menggabungkan penempatan kilang dan perkongsian teknologi, serta perkongsian berkenaan turut akan dikembangkan hingga penggunaan platform kenderaan yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required