Toyota Land Speed Cruiser – SUV dengan enjin V8 5.7 liter turbo berkembar, 2,000 hp, capai 352 km/j!

land-cruiser-1-e1478141931388_bm

Toyota Land Cruiser dikenali sebagai sebuah SUV bersaiz besar dan terkenal dengan sifatnya yang lasak dalam dunia off-road. Tetapi, untuk SEMA tahun ini, Toyota USA menampilkan sisi lain SUV tersebut dengan membina Land Speed Cruiser dijana enjin V8 5.7 liter turbo berkembar berkuasa 2,000 hp.

“Dari luar, Land Speed Cruiser mempunyai penampilan yang normal, tidak ketara. Ini yang menjadikan agak istimewa. Setiap sistem dan komponen telah diberikan sentuhan semula. Helahnya adalah membawa semula badannya pada kerangka yang telah menerima pengubahsuaian besar,” kata pengurus pusat teknikal sukan permotoran Chuck Wade.

land-cruiser-2_bm

Enjin Toyota V8 3UR-FE 5.7 liter petrol dijadikan asas untuk projek kuasa kuda besar ini, yang di suap dengan pengecas turbo “bersaiz-bola tampar” pada kedua-dua tebing blok enjin V berkenaan, menyedut udara terus dari liang kemasukan pada bampar hadapan. Kesemua kuasa 2,000 hp berkenaan dihantar menerusi kotak gear ATI.

Bahagian hadapan Land Speed Cruiser ini turut diberikan splitter aliran udara yang dalam bagi membolehkannya kekal melekat pada permukaan jalan, lebih-lebih lagi ketika ia mencapai kelajuan maksima 352 km/j. Pada pameran di SEMA itu, Land Speed Cruiser turut akan ditemani ‘moyang’nya, iaitu Toyota Land Cruiser generasi pertama keluaran tahun 1961.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required