Kia K2 Sedan 2017 didedahkan untuk pasaran China

kia-k2-sedan-06-850x567-bm

Selepas bocor pada bulan lepas, Kia K2 akhirnya didedahkan secara rasmi, untuk pasaran China. Ia adalah sedan dengan but belakang yang menggunakan asas daripada model Rio baru, tetapi khusus untuk pasaran China. Pasaran lain pula akan mendapat Rio sedan dengan gaya berbeza – seperti Rio hatchback yang berada di Eropah.

Bagi sebuah kenderaan segmen B yang diasaskan daripada model hatchback, K2 nampak memuaskan dan mempunyai gaya seperti ‘Optima yang lebih kecil’. Melihat kepada gambar, perkadarannya nampak bagus berbanding K2 generasi sebelum ini serta Rio Sedan (ada dijual di Malaysia), dan penggunaan asas hatchback tidak begitu kelihatan. Dengan ukuran 4,400 mm dan 1,740 mm, K2 ini 22 mm lebih panjang dan 40 mm lebih lebar daripada kenderaan yang digantinya.

Sementara bahagian hadapannya menampakkan gaya keluarga Kia, belakangnya pula lebih unik, dengan adanya kemasan pemantul cahaya yang menyambungkan lampu kiri dan kanan pada bahagian tengah. Juga kelihatan seperti terdapat dua tempat untuk meletakkan nombor plet iaitu di penutup but dan juga bampar.

Di dalam, papan pemuka K2 ini berbeza dengan versi hatchback dan kelihatan lebih konvensional. Terdapat kemasan hitam berkilat yang membahagikan papan pemuka tersebut dan beberapa elemen dibawa daripada model Rio. Kia jelas cuba membawa konsep premium pada kenderaan ini dengan adanya balutan kulit coklat dan kemasan krom di bahagian luar.

Pilihan enjin yang disediakan pada kenderaan ini, untuk pasaran China adalah unit 1.4 liter 100 PS/ 133 Nm dan 1.6 liter 123 PS/ 151 Nm. Bagi enjin 1.4 liter, pengguna boleh memilih transmisi automatik enam kelajuan atau manual enam kelajuan tetapi bagi model 1.6 liter, ia hanya dipadankan dengan transmisi automatik. Juga, tiada pilihan enjin tiga silinder 1.0 liter T-GDI Turbo untuk pasaran ini.

Kelengkapan biasa digunakan untuk bahagian lain seperti sistem stereng kuasa elektrik MDPS, penyerap MacPherson di hadapan dan torsion beam di belakang. Bagi model 1.4 MT juga, ia sekadar menggunakan brek dram di belakang. Saksikan juga Kia Rio 2017 yang didedahkan September lalu.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required