HSR S’pura-KL jadikan SNCF Perancis sebagai rujukan

kl-singapore hsr mou

Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura yang kini telah pun memasuki fasa kedua, dengan tren pertama dijadual beroperasi pada 2026, memendekkan masa perjalanan kepada 90 minit pada kelajuan lebih 300 km/sejam.

Menurut Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong, bagi projek HSR antara kedua-dua negara jiran ini, pengalaman syarikat kereta api kebangsaan Perancis SNCF dalam HSR di Eropah, dan operasi merentas sempadan telah dijadikan sebagai rujukan terbaik, laporan Bernama.

Katanya lagi, menerusi HSR, pengguna akan memikirkan Kuala Lumpur (KL)-Singapura sama seperti mereka memikirkan London-Paris, Seoul-Busan, Taipei-Kaohsiung, Shanghai-Nanjing, atau Tokyo-Osaka.

Di mana SNCF telah mengendalikan lebih 2,000 km laluan HSR iaitu enam kali lebih panjang daripada HSR KL-Singapura sejauh 350 km. Operasi SNCF disambung kepada hampir 8,000km laluan klasik dengan Train a Grande Vitesse (TGV) atau kereta api laju, untuk meneruskan perjalanan mereka. Terdapat dua ratus stesen di Perancis, serta 50 stesen lain di negara Eropah.

Hitachi Super Express

HSR KL-Singapura menawarkan tiga perkhidmatan iaitu perkhidmatan ekspres 90 minit antara Bandar Malaysia-Singapura, perkhidmatan ulang-alik domestik yang akan berhenti di stesen transit di Malaysia serta perkhidmatan ulang-alik di antara Iskandar Puteri dan Singapura. Dianggarkan 100,000 penumpang menggunakan perkhidmatan HSR KL-Singapura setiap hari.

Menurut MyHSR Corp yang bertanggungjawab membangunkan dan mempromosikan projek HSR, penumpang HSR KL-Singapura hanya perlu menjalani pemeriksaan CIQ sekali sahaja iaitu ketika berlepas. Untuk memudahkan perjalanan dengan pantas dan lancar, kerajaan Malaysia dan Singapura bersetuju menyediakan kemudahan CIQ di tiga lokasi iaitu Singapura, Iskandar Puteri dan Kuala Lumpur.

Keseluruhan proses pelepasan kastam bagi penumpang dijangka lebih pendek daripada jika mereka menggunakan kemudahan penerbangan. Bagi HSR KL-Singapura, semua stesen akan dibangunkan supaya bersepadu dengan sistem pengangkutan awam tempatan bagi memastikan perjalanan yang lancar.

Lapan stesen HSR meliputi terminal dalam Bandar Malaysia dan Singapura dan enam stesen perantaraan di Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Iskandar Puteri.

Dalam masa yang sama, Duta Besar Malaysia di Jepun Datuk Ahmad Izlan Idris mengesahkan, pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan rakan sejawatannya dari Jepun Shinzo Abe yang bakal berlangsung pada Rabu ini juga akan mengadakan perbindangan mengenai HSR, memandangkan negara matahari terbit itu sudah pun mempunyai pengalaman yang luas dalam perkhidmatan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required