MAZDA RT 24-P – kereta prototaip 600 hp yang akan diguna dalam perlumbaan di Amerika Syarikat

mazda-rt24-p-bm-3

Pada tahun 2017, Mazda Motor Sports akan membawa kereta yang dinamakan sebagai RT 24-P ini sebagai pesaing dalam perlumbaan khas kategori kenderaan prototaip di Amerika Syarikat (AS). Rekaan luar kenderaan ini masih lagi mengekalkan konsep KODO yang diterapkan pada semua kenderaan generasi baru Mazda, namun ia lebih agresif mengambil kira aerodinamik yang sangat penting.

Di sebalik badan itu, terdapat casis Riley Mk.30 yang dibangunkan oleh Riley Technologies, sebuah syarikat yang cukup terkenal dalam dunia perlumbaan dan kejuruteraan di AS. Bagi memacu kenderaan ini, Mazda memilih menggunakan enjin 2.0 liter MZ-2.0T dengan pengecas turbo dan ia cukup mengujakan dengan jumlah kuasa maksimum yang mampu dihasilkan sebanyak 600 hp.

Dalam ujian awal yang dijalankan untuk RT 24-P, ia terbukti bukan sahaja sangat laju tetapi juga tahan lasak, seterusnya memberi keyakinan kepada Mazda untuk memberikan prestasi cemerlang dalam perlumbaan yang akan bermula dengan saingan 24 jam di litar Daytona Januari 2017. Kemunculan kenderaan ini pastinya menarik lebih ramai penonton bagi perlumbaan kategori prototaip yang disertainya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required