30,000 kakitangan Volkswagen seluruh dunia bakal kehilangan pekerjaan untuk jimatkan kos €3.7 bilion

volkswagen-beetle-dune-9

Sebagai langkah untuk menjimatkan sekitar 3.7 bilion euro (RM17.4 bilion),Volkswagen Group mengumumkan sejumlah 30,000 orang tenaga kerjanya seluruh dunia akan dibuang. Dari keseluruhan jumlah berkenaan, 3.5 bilion euro (RM16.4 bilion) akan digunakan untuk pembinaan kenderaan elektrik dan berautonomi, bagi mengatasi masalah yang timbul setelah kumpulan berkenaan terbabit dengan skandal Dieselgate, menurut laporan Reuters.

Jumlah 30,000 berkenaan adalah dari jenama VW itu sendiri, di mana 23,000 orang daripadanya adalah dari Jerman, walaupun VW tidak mendedahkan semua ini secara langsung. Volkswagen mengatakan bahawa “kehilangan pekerjaan yang sesuai secara sosial” akan berlaku melalui “turun naik semula jadi dan persaraan separa awal.” Sebaliknya, 9,000 pekerjaan baru telah diwujudkan untuk pengeluaran bateri dan perkhidmatan mobiliti untuk memenuhi haluan baharu ke arah teknologi elektrik.

“Kami perlu melabur berbilion-bilion euro untuk kereta dan perkhidmatan baharu manakala pesaing baru akan terus menyerang kami; transformasi pasti akan menjadi lebih radikal daripada segala yang telah kami alami setakat ini, “kata Ketua Pegawai Eksekutif jenama VW Herbert Diess. Pembuangan pekerja ini adalah sekitar 5% dari jumlah keseluruhan 610,000 orang pekerja VW atau 19% di Jerman, di mana seramai 120,000 orang bekerja dengan jenama berkenaan.

Volkswagen mensasarkan untuk meningkatkan keuntungan operasi dari 2% kepada 4%; sementara Renault dan Peugeot Citroen mensasarkan keuntungan operasi sebanyak 6% menjelang 2021. Kenderaan-kenderaan elektrik Volkswagen akan dibina di kilang Zwickau dan Wolfsburg, Jerman, manakala motor elektrik akan dihasillkan di Kassel sementara produksi sel bateri pula akan dibuat di Salzgitter. Pek bateri untuk kenderaan elektrik sepenuhnya dan hibrid pula akan dibuat di Braunschweig.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required